https://lp.raabeakademia.sk/wp-content/themes/resqltheme/resql
RESQL | nástroj na riešenie problémov so šikanovaním – rovesníckym násilím v škole Školský panel

Ministerstvo školstva predstavilo dva kľúčové kroky proti šikanovaniu v školách. Do pozornosti školám dáva aj RESQL

05. 02. 25

Minister školstva Tomáš Drucker predstavil nové kroky v prevencii a riešení šikanovania v školách. Prvým je nová smernica, ktorá poskytuje školám účinné nástroje na riešenie šikanovania. Rezort zároveň spustil historicky prvú databázu preventívnych programov pre školy.

Ako sa v tlačovej správe ministerstva školstva píše, „oba kroky majú pomôcť školám konať rýchlejšie a efektívnejšie, s cieľom vytvoriť bezpečnejšie prostredie pre všetkých žiakov.“

Šikanovanie je problém, ktorý sa môže objaviť na každej škole bez ohľadu na jej veľkosť, zameranie alebo prostredie. Kľúčom k eliminácii šikany je systematická prevencia, vytváranie bezpečného a podporného prostredia pre všetkých žiakov, v ktorom sa neboja podozrenie na šikanu nahlásiť a okamžitá reakcia pri podozrení zo šikanovania,“ píše sa v správe.

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR (MŠVVaM SR) zverejnilo novú Smernicu k prevencii a riešeniu šikanovania, ako aj dobrú prax pre zavedenie riešení anonymného nahlasovania šikanovania.

Od 1.2.2025 tak vstúpila do platnosti aktualizovaná Smernica k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a v školských zariadeniach. Nová smernica v porovnaní s tou predošlou najmä rozširuje defíniciu šikany, posilňuje dôraz na prevenciu prostredníctvom overených preventívnych programov a spoluprácu s rodičmi aj zariadeniami poradenstva a prevencie a prináša detailnejšie rozpísané postupy pre prevenciu a preverovanie šikanovania. Zároveň zabezpečuje bezodkladné poskytnutie pomoci všetkým zúčastneným.

Šikanovanie – problém, ktorý si vyžaduje dlhodobé riešenia

Šikanovanie v školách je vážny problém, ktorý si vyžaduje jasné a systematické riešenia. Potrebujeme nástroje, ktoré školám, žiakom, rodičom a odborníkom pomôžu šikanovanie nielen riešiť, ale najmä mu predchádzať,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker. Zároveň upozornil, že nejde o reakciu na nedávnu tragédiu v Spišskej Starej Vsi, ale o výsledok dlhodobého úsilia odborníkov naprieč viacerými rezortmi. Podľa jeho slov rezort už roky dostával podnety z praxe, že pôvodná smernica z roku 2018 je neaktuálna, nejednoznačne definuje šikanovanie a neposkytuje školám účinné nástroje.

Rezort školstva pripravuje aj ďalšie opatrenia. Aktualizuje Sprievodcu pre riešenie šikanovania, ktorý poskytne školám podrobné návody. Zaoberá sa aj šikanovaním voči učiteľom a zo strany učiteľov, čo si vyžaduje širšiu diskusiu aj v oblasti pracovného práva. Zároveň posilňuje podporu rodičov, aby mali lepší prístup k informáciám a nástrojom na riešenie problémov svojich detí.

Šikanovanie v školách nie je problém, ktorý vyriešime jednou smernicou. Potrebujeme kombináciu prevencie, včasného riešenia a otvorenej komunikácie so žiakmi, rodičmi aj učiteľmi. Veríme, že tieto predstavené zmeny prinesú reálnu pomoc v praxi. Pretože bezpečné školské prostredie musí byť našou spoločnou prioritou,“ dodal T. Drucker.

Viac informácií nájdete TU.

Nový prístup k riešeniu šikanovania

Nová smernica platná od začiatku februára rozširuje a spresňuje definíciu šikanovania na fyzické, verbálne, psychické a emocionálne šikanovanie  tak, aby nedochádzalo k jeho spochybňovaniu. Prvýkrát jasne identifikuje všetkých účastníkov. Oproti pôvodnej verzii nespomína len šikanovaného a šikanujúceho, ale aj svedkov a žiakov, ktorí môžu šikanovaniu nevedome napomáhať. Pomoc tak má byť cielená na všetkých zúčastnených.

Z rovnakých princípov vychádza aj RESQL, ktorý vo svojich materiáloch pre školy definuje všetkých zúčastnených rovesníckeho násilia, vychádzajúc z toho, že šikana sa skutočne týka každého a z pomyselného kruhu NIK nemôže byť vylúčený,“ upozorňuje Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka vydavateľstva EXPOL PEDAGOGIKA, ktoré predstavilo na Slovensku RESQL – Komplexný nástroj na riešenie šikany v školách v júni 2024.

Viac o RESQL sa dočítate TU.

Na svojich stránkach ministerstvo tiež zverejnilo:

1. Dobrú prax pre úspešné zavedenie aplikácie na anonymné nahlasovanie šikanovania na školách

Anonymné nahlasovanie šikanovania prostredníctvom mobilnej aplikácie umožňuje žiakom a žiačkam hľadať pomoc alebo upozorniť na problém, ktorý nevedia alebo z iného dôvodu nechcú riešiť osobne. Tento nástroj tak dopĺňa osobný kontakt a zároveň reflektuje digitálne potreby dnešnej generácie a školám pomáha v tvorbe bezpečného prostredia.

2. Užitočné odkazy a materiály k téme šikanovania

Ďalším dôležitým krokom je historicky prvá databáza preventívnych programov na Slovensku, ktorú ministerstvo spustilo v spolupráci s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie. Portál e-Poradenstvo je jediným centrálnym miestom, kde školy a odborníci nájdu overené metodiky, webináre a praktické nástroje na prevenciu.

„Veľmi si ceníme, že MŠVVaM SR ocenilo náš nástroj RESQL a po našom takmer polročnom úsilí ho dnes na svojich stránkach dáva do pozornosti školám. Je to pre nás dôkazom, že čo robíme v rámci prevencie šikanovania, robíme správne. Pred uvedením RESQL na slovenský trh sme v roku 2023 realizovali medzi školami dopytovanie na tému rovesníckeho násilia a šikanovania v školách. Prvý polrok 2024 bol RESQL aj na základe zistení z prieskumu adaptovaný z Poľska na pomery a potreby slovenských škôl, aby sme ho koncom roka 2024 pilotovali na 10 slovenských školách,“ hovorí o zákulisí vzniku projektu RESQL Mira Bianchi Schrimpelová.

O zahraničných prieskumoch, ktoré predchádzali vzniku RESQL sa dočítate TU.

Ako dodala v prípade RESQL ide skutočne o komplexný nástroj na riešenie šikany v školách.

V čom spočíva jeho komplexnosť?

Pri RESQL má škola okamžite k dispozícii:

  1. Mobilnú aplikáciu pre žiakov na nahlasovanie násilia
  2. Webové rozhranie pre učiteľov na monitorovanie šikanovania a komunikáciu so žiakmi
  3. Súbory postupov uľahčujúce zamestnancom prijímanie vhodných rozhodnutí a plánovanie činností.
  4. Materiály týkajúce sa reakcií v krízových situáciách a scenáre činností súvisiacich s jednotlivými situáciami šikany medzi rovesníkmi.
  5. Verifikované scenáre vyučovacích aj triednickych hodín, týkajúcich sa problematiky násilia, vzťahov v triede, klímy triedy aj školy.
  6. Informácie o fenoméne šikanovania a násilia v škole.

Získajte komplexný nástroj pre vašu školu odobrený ministerstvom!

Zdroj foto a text: minedu.sk, raabe.sk


Mohlo by vás zaujímať: