Podľa odborných výskumov je zrejmé, že so šikanou sa stretol každý druhý žiak, či žiačka a tento problém muselo riešiť až 86 percent škôl na Slovensku.
Ako upozorňuje internetová linka dôvery pre mladých ľudí ipcko.sk , šikana v rôznej forme a intenzite je teda už skôr pravidlom, než výnimkou v našom školstve. Prečo šikana vzniká, čo ju podporuje a hlavne, je možné ju zastaviť?
Potreba niekoho urážať alebo šikanovať môže mať rôzne hlboké príčiny často súvisiace s emóciami, rodinným prostredím, vzorcami správania a spoločenským tlakom. Aké sú teda hlavné dôvody, prečo sa deti takto správajú?
Deti, ktoré sa nenaučia vyjadrovať alebo spracovávať svoje vlastné emócie, môžu prenášať svoje frustrácie a neistoty na ostatných, často agresívnym alebo ponižujúcim spôsobom. Takýmto deťom môže chýbať empatia, tiež je pravdepodobné, že nemali dostatočné vedenie na to, aby si uvedomili dôsledky svojho konania.
Ak deti zažívajú vo svojich domovoch agresívne správanie, ponižovanie alebo verbálne násilie, môžu to vnímať ako normu. Rodičia alebo blízke osoby, ktoré modelujú agresívne alebo pohŕdavé správanie, silne ovplyvňujú to, ako dieťa pristupuje k ostatným. Šikanu muselo riešiť až 86 percent škôl na Slovensku.
Niektorí jedinci šikanujú, pretože im to dodáva pocit moci a kontroly nad druhými. V skupine môžu byť deti, ktoré si týmto spôsobom zaisťujú uznanie ostatných alebo sa snažia získať pozornosť, či už negatívne alebo pozitívne.
Paradoxne deti, ktoré sa cítia neisto alebo majú nízke sebavedomie, môžu šikanovaním druhých skrývať svoje vlastné zraniteľnosti. Ponižovaním ostatných sa môžu snažiť cítiť sa lepšie a zvýšiť si vlastnú hodnotu.
Niekedy deti kopírujú, čo vidia v médiách, na sociálnych sieťach alebo v počítačových hrách, kde je agresívne správanie často oslavované alebo aspoň tolerované. Pokiaľ sa dospelí ľudia navzájom nálepkujú ako “libtardi (slangový výraz kombinuje slová „liberál“ a „retard“), lepšolidi, dezoláti, chcimieri” a podobne, tak je ťažké od detí chcieť, aby boli ku každému slušní a rešpektovali odlišnosť, iný názor, iné záujmy, životný štýl. Tento vplyv môže deti povzbudiť k správaniu, ktoré inak považujú za neprijateľné, ale chcú ho napodobňovať.
Deti sa niekedy podriaďujú skupinovým normám, aby sa začlenili alebo sa vyhli šikanovaniu. Taký tlak môže vyústiť do toho, že aj deti, ktoré by inak takéto správanie neprejavili, sa do neho zapoja.
Celkovo je dôležité učiť deti nielen empatii a sebavedomiu, ale aj schopnosti ako je sebareflexia, rešpekt a zručnosť zvládať konflikty zdravým spôsobom. Podpora otvorenej komunikácie a pozitívnej úlohy rodičov, učiteľov a ďalších vzorov môže výrazne prispieť k tomu, aby deti lepšie pochopili dôsledky svojho správania a rešpektovali druhých.
Rodičia dieťaťa, ktoré sa stalo obeťou šikanovania, môžu k odhaleniu prispieť veľmi významne. Mali by venovať pozornosť, okrem toho, čo bolo uvedené a čo si môže všimnúť aj (alebo predovšetkým) učiteľ, radu ďalších nepriamych známok, ktoré môžu svedčiť o tom, že ich dieťa je šikanované.
Školy zohrávajú kľúčovú úlohu v prevencii šikany. Existuje mnoho stratégií, ktoré môžu školy implementovať, aby vytvorili bezpečnejšie a inkluzívnejšie prostredie pre všetkých študentov.
Aby sme zabránili šikane, je dôležité, aby sme sa o nej otvorene rozprávali. Deti by mali vedieť, že šikana nie je normálna a že sa proti nej môžu brániť.
Riešením, ktoré sa teraz slovenským školám ponúka, je RESQL – Komplexný nástroj na riešenie šikany v školách. Neprináša totiž len možnosť anonymne oznámiť šikanu, nástroj ide ďalej. Vďaka nemu školy získajú celý rad podporných materiálov a to v podobe:
TIP: Je dôležité, aby deti vedeli, že môžu kedykoľvek prísť za dospelým so svojimi problémami. Tvorba bezpečného a dôverného prostredia doma, ale aj v škole je kľúčová pre to, aby sa deti cítili podporované a ochotné hovoriť o tom, čo sa deje.
Pozrite si video, ako funguje RESQL – Komplexný nástroj na riešenie šikany v školách:
Na Slovensko prináša RESQL odborné nakladateľstvo Dr. Josef RAABE Slovensko v rámci projektu Šikanovanie v školách – oznámením násilia to nekončí!, ktorý realizuje Občianske združenie European Pedagogical Club.
Zdroj: unitedlife.sk a RAABE