DEJEPIS
INOVATÍVNE
PRE 2. STUPEŇ ZŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Mgr. Peter Ďurík

Má vyštudovanú aprobáciu dejepis, výchovu k občianstvu a slovenský jazyk a literatúru na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Pracoval ako pedagogický asistent pre žiakov s telesným postihnutím, neskôr ako pedagogický asistent pre integrovaných žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.

Program aktualizačného vzdelávania ponúka prehľad o formách, prostriedkoch výchovy a metódach, ktoré pomôžu učiť dejepis inak. Pomôže učiteľom získať prehľad o tom, ako učiť dejepis zaujímavejšie, pútavejšie a tak, aby si žiaci reálne zapamätali učivo a rozumeli tomu, čo sa učia.

Dejepis ako predmet nepatrí na školách medzi najobľúbenejšie a je potrebné zmeniť postoj žiakov k tomuto predmetu. Dá sa to docieliť najmä zážitkovým učením a metódami, ktoré by hodiny dejepisu ozvláštnili a obohatili o zábavný a hravý aspekt.

Vzdelávací program je dôležitý najmä v tom, že pedagógom ponúkne iný pohľad na vyučovanie tohto predmetu a odhalí im možnosti, ako učiť efektívne a zaujímavo bez toho, aby úplne od základov museli zmeniť svoj štýl výučby.

Program aktualizačného vzdelávania ponúka prehľad o formách, prostriedkoch výchovy a metódach, ktoré sa vo vyučovaní dejepisu môžu vyskytnúť. Prináša konkrétne a overené tipy z praxe, ako učiť dejepis tak, aby zaujal, aby žiaci lepšie chápali učivo, aby dokázali prepájať súvislosti a naučili sa vyjadriť svoje názory, postoje. Aplikácia týchto inovatívnych metód sa zameriava aj na rozvoj kritického myslenia, selekciu informácií, na rozvoj čítania s porozumením a rozvoj tvorivosti.

Absolvent programu získa prehľad o niekoľkých typoch metód, stratégií a aktivít, ktoré bude môcť aktívne aplikovať na hodinách dejepisu a svoje vyučovanie tak obohatiť, zatraktívniť a priblížiť žiakom aj prostredníctvom zábavy, hry a bádania a prepájania vedomostí a dejinných súvislostí. Vytvorí tak tvorivú a príjemnú klímu v triede, ktorá bude žiakov viac motivovať vo vyjadrovaní svojich názorov a postojov, zvýši ich motiváciu vnímať dejepis z inej perspektívy a môže dopomôcť aj k zvýšeniu záujmu o tento predmet.

Obsah vzdelávania:
  • Teoretická časť

    • Formy výučby v dejepise
    • Prostriedky výchovy v dejepise
    • Metóda
    • Požiadavky na učiteľa
  • Praktická časť

    • Najčastejšie metódy v dejepise
    • Moderné metódy v dejepise (rozhovor, diskusia, rozprávanie)
    • Metódy na rozvoj kritického myslenia
    • Metóda EUR – príklad
    • Metódy na rozvoj tvorivosti žiakov – príklady (produkcia slov, doplňovačka atď.)
    • Tvorba pojmovej mapy – príklad
    • Diskusia – príklad
    • Neviditeľný učiteľ
    • Projektové vyučovanie
    • Záver
Rozsah vzdelávania:

70 minút