DIEŤA
S NÁROČNÝM
SPRÁVANÍM V MŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

PhDr. Anna Janovská, PhD.

V roku 1984 absolvovala štúdium psychológie na filozofickej fakulte UPJŠ v Košiciach, kde v roku 2012 úspešne ukončila externé doktorandské štúdium. V priebehu svojej profesionálnej kariéry pracovala ako psychologička v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Od roku 2008 pracuje ako odborná asistentka na univerzite (PU v Prešove, UPJŠ v Košiciach) a aktuálne popri tom aj ako školská psychologička v základnej škole. V priebehu svojej psychologickej praxe, zamerania predmetov, ktoré vyučuje, ale tiež výskumnej a publikačnej činnosti sa venuje problematike školskej psychológie, problémového správania sa, výchovného poradenstva, ale aj rozvíjaniu komunikačných a kooperačných spôsobilosti a riešeniu konfliktov v školskej praxi.

Vzdelávací program aktualizačného vzdelávania je zacielený na rôzne problémy týkajúce sa náročného a problémového správania detí v materskej škole.

Skúsenosti z praxe, ako aj výskumné zistenia poukazujú na to, že rôzne prejavy náročného správania detí patria medzi situácie, ktoré pedagógovia označujú za závažný zdroj záťaže v ich pedagogickej práci a uvádzajú, že im chýbajú kompetencie potrebné k riešeniu týchto foriem správania. Počet detí s rôznymi problémami (externalizovanými – napr. agresívne prejavy a internalizovanými – napr. úzkosti, depresie) narastá a ich prvé prejavy sú často prítomné už pred nástupom do školy. Platí, že prevencia a včasná intervencia je najúčinnejším spôsobom ako ich výskyt eliminovať alebo aspoň zmierniť.

Program aktualizačného vzdelávania obsahuje témy zamerané na najčastejšie formy problémového správania u detí predškolského veku. Umožní porozumieť náročnému správaniu detí, jeho príčinám a možnostiam jeho prevencie či riešenia.

Obsah vzdelávania:
  • Rozdelenie problémov v správaní a príčiny takéhoto správania
  • Agresívne správanie a jeho prejavy u detí
  • Detské lži a krádeže
  • Regulácia správania detí prostredníctvom odmien a trestov
  • Detské úzkosti, strach a fóbie
  • Depresívne prejavy
  • Psychosomatické ťažkosti (psychogénne bolesti brucha a hlavy) v detskom veku
Rozsah vzdelávania:

10 hodín