AGRESÍVNE
SPRÁVANIE
V MŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

PaedDr. Monika Homolová

Interná doktorandka, Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku, Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky Vyštudovala učiteľstvo v aprobácii geografia a výtvarné umenie, predškolskú a elementárnu pedagogiku, primárne vzdelávanie a rozširujúce vzdelávanie špeciálnej pedagogiky. Pôsobila ako vychovávateľka v ŠKD a učiteľka na 1. stupni základnej školy. V pedagogickej praxi sa venovala aj deťom s poruchami učenia, správania alebo s inými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Momentálne sa profesijne orientuje na sociálnu agresiu detí predškolského veku a inkluzívne vzdelávanie. Okrem toho sa venuje publikovaniu odborných a vedeckých článkov v slovenských i zahraničných časopisoch a publikáciách.

Mgr. et Mgr. Jan Uhlíř

Vyštudoval Pedagogickú fakultu Karlovej Univerzity v odbore učiteľstva (matematika, výtvarná výchova), ďalej pokračoval v odbore psychológie – arteterapia na Juhočeskej Univerzite v Českých Budějoviciach a v špecializačnom štúdiu špeciálnej pedagogiky na technickej Univerzite v Liberci. Pedagogickej a publikačnej činnosti sa venuje už od roku 1985. Ako terapeut pôsobil na niekoľkých ZŠ a špeciálnych ZŠ, ako arteterapeut a rodinný terapeut pôsobil v strediskách pre deti a mládež. Pracuje ako terapeut, špeciálny pedagóg, psychológ a metodík prevencie v SPC a ZŠ pre žiakov s poruchami správania a je supervízorom v arteterapii.

Mgr. Miroslav Vosmik

Vyštudoval magisterské štúdium na VŠP v Hradci Králové. Už od detstva bola jeho kariérna cesta ovplyvnená prianím byť učiteľ, učiť formou dialógu, ktorým hĺbia seba i druhých. Toto prianie sa mu splnilo, 25 rokov učenia ho utváralo najviac. Čoskoro sa vydal aj cestou poradenskou (výchovné a kariérové ​​poradenstvo), pri ktorej stále viac pociťoval túžbu „vidieť za...“. Pretože prepájať kontext školy a rodiny mu prišlo najužitočnejšie, absolvoval výcvik v rodinnej a systemickej terapii (Inštitút rodinnej terapie FN Motol). Je ukotvený v systemickom prístupe a veľmi rád pracuje naratívnym spôsobom. Kariérne cesty sa lúčovito ďalej rozširovali o cestu metodickú, lektorskú a publikačnú. Ako poradenský pracovník, lektor a terapeut sprevádza svojich klientov témami: vzdelávanie žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, vzdelávanie žiakov s poruchou autistického spektra, tímová spolupráca, metodická podpora pre asistentov pedagóga, supervízne skupiny pre učiteľov a asistentov pedagóga, rodičovské skupiny a ich vedenie, komunikácia s rodičmi, syndróm vyhorenia, kariérové ​​poradenstvo. V súčasnej dobe pôsobí aj ako rodinný terapeut v Triangli - centre pre rodinu. Ďalej sa vzdeláva v supervíznom výcviku a poskytuje supervízie pre školy a ich pracovníkov.

Vzdelávací program približuje spracovanú problematiku sociálnej agresie detí v materskej škole, približuje teoretické vedomosti aj niekoľko praktických metód na zisťovanie skrytého agresívneho správania u detí predškolského veku. Predstavuje úlohu a prínos pedagogického asistenta v triede materskej školy a rozoberá aj poruchy pozornosti ako determinantu klímy v triede.

Deti v kolektíve materskej školy nadväzujú sociálne vzťahy a rozširujú si sociálne zručnosti a spôsobilosti. To vytvára a vo veľkej miere ovplyvňuje klímu v triede. Zároveň je to priestor na vznik sociálno-patologických vzťahov a javov. Práve tento vzdelávací program rieši problematiku agresie, agresivity a vzájomných sociálnych vzťahov detí v záujme predchádzať či riešiť vzniknuté patológie, konkrétne špecifickú formu šikanovania – skryté agresívne správanie. Pedagógov naučí identifikovať takéto správanie v triede, oboznámi ho s prejavmi a priblíži mechanizmy vzniku takéhoto správania v sociálnej skupine. Priblíži metódy na zisťovanie skrytej agresie u detí a predstaví inhibičné stratégie ako možnosti riešenia tohto neželaného javu.

Obsah vzdelávania:
  • Základné pojmy, sociálne vzťahy v predškolskom veku, agresia v sociálnych kontaktov
  • Skryté agresívne správanie narúšajúce sociálne vzťahy
  • Mechanizmus, formy a prejavy skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine
  • Identifikácia skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine
  • Metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v skupine – pozorovanie, sociometrický status
  • Metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine – kresba, komiks
  • Inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania
  • Modulové učenie sa v riešení latentne agresívneho správania
  • Preventívne aktivity a programy ako nástroj pomoci pre pedagógov
  • Aktivity na usmernenie agresívneho správania
  • ADHD alebo ako na emócie detí s ADHD
  • Ako môže asistent pedagóga prispieť k pozitívnej klíme v triede?
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín