DIAGNOSTIKA
V ZÁKLADNEJ
ŠKOLE

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Mgr. Jitka Jackulíková

Autorka pracuje ako učiteľka v ZŠ s MŠ, čiastočne ako školský psychológ a lektor pre viaceré vzdelávacie inštitúcie. Má za sebou 20 rokov praxe ako učiteľka a riaditeľka materskej školy, diagnostickú a terapeutickú prax v centre pedagogicko-psychologického poradenstva, 17 ročnú prax ako pedagóg na základnej škole. Pôsobila ako lektorka na vysokej škole. Zaujíma sa o problematiku pedagogickej diagnostiky, sociálneho a morálneho vývinu, témy integrácie a inklúzie.

Mgr. Magdaléna Labudová

Ukončila štúdium špeciálnej pedagogiky, odbor logopédia. Už v tom čase pracovala v školstve. Viac ako štyridsať rokov sa venuje deťom s výchovno-vzdelávacími potrebami. Podieľala sa na príprave materiálov Štátneho pedagogického ústavu a MŠ SR v oblasti porúch učenia a správania. Spracovala odborné posudky na knihy, pracovné listy a učebnice pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Viedla študentov pri diplomových prácach. Pracovala ako učiteľka v špeciálnej triede, špeciálna pedagogička pre okres Bratislava I, zástupkyňa riaditeľa školy, riaditeľka základnej školy, ktorá mala okrem klasických tried, zaintegrované kolektívy žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, s poruchami učenia. V súčasnosti pôsobí ako učiteľka na dôchodku a naďalej sa venuje deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najviac deťom s Aspergerovým syndrómom.

Mgr. Zuzana Kuncová

Vyštudovala psychológiu na Filozofickej fakulte UPJŠ v Košiciach. Absolvovala krátkodobý psychoterapeutický výcvik v symbolickej a relaxačnej psychoterapii pre deti aj dospelých a tiež dlhodobý psychoterapeutický výcvik v Gestalt psychoterapii. Ovláda základy slovenského posunkového jazyka. Od roku 2010 pracovala ako psychologička v Centre špeciálno-pedagogického poradenstva v Košiciach. Aktuálne pracuje v ambulancii klinickej psychológie v Košiciach, kde sa venuje psychologickej diagnostike, poradenstvu a psychoterapii najmä pre deti, mladých ľudí a ich rodičov. Zameriava sa na ťažkosti v emocionálnom a sociálnom vývine, psychosomatické ťažkosti, poruchy aktivity a pozornosti, poruchy autistického spektra a rôzne druhy postihnutia.

Aktualizačné vzdelávanie vo svojom programe ponúka príležitosť pre rozvoj pedagogických kompetencií v oblasti diagnostikovania žiakov školského veku a posudzovania ich individuálnych prejavov.

Každý pedagóg by mal mať dostatočné teoretické vedomosti a praktické kompetencie na poznávanie individualít dieťaťa. Ide nielen o poznatky z vývinovej psychológie a pedagogiky, ale aj o ich uplatnenie a správne rozpoznanie prejavov dieťaťa, žiaka. Zistené skutočnosti treba správne interpretovať , teda stanoviť pedagogickú diagnózu a realizovať opatrenia – postupy na úspešné napredovanie dieťaťa.

Vedomosti o diagnostikovaní a získanie diagnostických kompetencií sú nutnou súčasťou profesijnej prípravy každého pedagóga. Toto aktualizačné vzdelávanie prináša prehľad o najčastejšie využívaných metódach pri diagnostikovaní žiaka a o spôsobe zaznamenávania v pedagogickej praxi. Absolvent získa kompetencie v oblasti realizácie pedagogickej diagnostiky v základnej škole, oboznámi sa so základnými diagnostickými metódami a technikami v pedagogickej diagnostike a s možnosťami ako ich zaznamenať.

Obsah vzdelávania:
  • Pedagogická diagnostika v základnej škole
  • Proces diagnostikovania
  • Diagnostická kompetencia učiteľa
  • Metódy pedagogickej diagnostiky: Pozorovanie
  • Metódy pedagogickej diagnostiky: Test
  • Metódy pedagogickej diagnostiky: Dotazník
  • Metódy pedagogickej diagnostiky: Rozhovor
  • Metódy pedagogickej diagnostiky: Anamnéza
  • Analýza výsledkov prác žiaka a kresba v pedagogickej diagnostike
  • Najčastejšie diagnostikované prejavy správania žiaka
  • Pracujeme s deťmi s ADHD a ADD
  • Nebojte sa porúch učenia
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín