EDUKÁCIA
RÓMSKYCH
DETÍ A ŽIAKOV
ZO SZP

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Veronika Kušnírová, PhD.

Autorka je odbornou asistentkou na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky sociálne znevýhodnených skupín Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku, kde viacero rokov vyučovala predmet Aktuálne trendy v sociálno-edukačnej práci s rómskymi žiakmi. Venuje sa otázkam tvorby a podpory inklúzie na školách i v rámci inštitúcií výchovy vo voľnom čase. Realizovala viaceré výskumy zamerané na odhaľovanie problémov a bariér inklúzie, názorov učiteľov na inklúziu a na odporúčania pre jej podporu v inštitúciách pre výchovu vo voľnom čase. Jej výskumné a profesionálne záujmy zahŕňajú aj témy výchovy vo voľnom čase. Vyštudovala učiteľstvo pedagogiky a dejepisu na Prešovskej univerzite v Prešove, kde absolvovala aj doktorandské štúdium v odbore pedagogika. Tiež má vyštudované učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. Zároveň je aj školiteľkou v rámci neformálneho vzdelávania vo viacerých témach. Podieľala sa na príprave a realizácii činností v detských táboroch, kde na dobrovoľníckej báze pracovala ako animátorka, vedúca skupiny. Má dlhoročné skúsenosti s prácou s mladými ľuďmi, viedla a organizovala Alfa kurzy pre mladých, náboženský formačný program založený na princípoch peer programov, spoluorganizovala veľké regionálne stretnutia pre mládež i ďalšie rozmanité podujatia a programy, pričom pôsobila aj ako koordinátorka činnosti dobrovoľníkov.

Mgr. Magdaléna Labudová

Ukončila štúdium špeciálnej pedagogiky, odbor logopédia. Už v tom čase pracovala v školstve. Viac ako štyridsať rokov sa venuje deťom s výchovno-vzdelávacími potrebami. Podieľala sa na príprave materiálov Štátneho pedagogického ústavu a MŠ SR v oblasti porúch učenia a správania. Spracovala odborné posudky na knihy, pracovné listy a učebnice pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Viedla študentov pri diplomových prácach. Pracovala ako učiteľka v špeciálnej triede, špeciálna pedagogička pre okres Bratislava I, zástupkyňa riaditeľa školy, riaditeľka základnej školy, ktorá mala okrem klasických tried, zaintegrované kolektívy žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, s poruchami učenia. V súčasnosti pôsobí ako učiteľka na dôchodku a naďalej sa venuje deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najviac deťom s Aspergerovým syndrómom.

PhDr. Miroslava Čerešníková, PhD.

Vyštudovala učiteľstvo psychológie a slovenského jazyka a úspešne ukončila postgraduálne špecializačné štúdium školskej psychológie. Momentálne pôsobí ako odborná asistentka na Ústave romologických štúdií FSVaZ UKF v Nitre. Centrom jej výskumnej a vedeckej práce je téma edukácie a socializácie detí z marginalizovaných rómskych komunít (výchovné štýly, školská zrelosť, sociálne vzťahy, postoje, komunikačná kompetencia), problematika utvárania identity a konceptualizácia problémov ľudí ohrozených sociálnou exklúziou. V posledných rokoch sa výskumne venuje problematike sociálnej opory ľudí v sociálnom vylúčení a rizikovému správaniu dospievajúcich. Pôsobila v nadnárodných a národných expertných tímoch pri implementácii systémových zmien v oblasti edukácie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a v oblasti vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie. Je členkou Asociácie školských psychológov Slovenskej republiky.

Vzdelávací program je zameraný na problematiku vzdelávania rómskych detí a žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Učitelia, ktorí učia žiakov z marginalizovaných komunít, sa často a hlavne na začiatku cítia rozčarovaní, vystrašení, hľadajú možnosti a spôsoby ako zaujať žiakov, motivovať ich, ale často tápu, nevidia výsledky svojej práce.

Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania o špecifických osobitostiach výchovno-vzdelávacích postupov pedagógov v práci s rómskymi deťmi a žiakmi, ich rodinami a v práci s rómskou komunitou.

Pomocou nich dopomôcť k vytvoreniu školského prostredia a podmienok, ktoré by ich motivovali k učeniu a pomohli im napredovať pre dosiahnutie čo najvyššieho stupňa vzdelania.

Absolvent programu bude vedieť:

  • identifikovať učebný štýl a individuálne výchovno-vzdelávacie potreby detí s ohľadom na schopnosti, možnosti, sociálne a kultúrne zázemie,
  • poznať vplyv multikultúrneho prostredia na osobnosť dieťaťa,
  • akceptovať sociokultúrne rozdiely medzi deťmi,
  • realizovať účinnú stratégiu edukácie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • vytvárať a udržiavať pozitívnu klímu v triede a učebné prostredie podnecujúce podporujúce rozvoj osobnosti dieťaťa.
Obsah vzdelávania:
  • Dejiny a špecifická Rómov
  • Výchova v rómskych rodinách z marginalizovaných komunít
  • Žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia a sociokultúrny hendikep
  • Možnosti eliminácie problémov rómskych žiakov na úrovni triedy
  • Možnosti eliminácie problémov rómskych žiakov na úrovni školy
  • Individualizovaný (diferencovaný) prístup vo vzdelávaní
  • Aktivizujúce metódy v edukácii žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
  • Inkluzívne vzdelávanie
  • Spolupráca školy s rodinou, komunitou
  • Rady a tipy pre pedagógov
  • Sociálne znevýhodnené dieťa v škole
  • Ako pomôcť žiakom so ŠVVP?
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín