EDUKÁCIA
RÓMSKYCH
DETÍ A ŽIAKOV
ZO SZP
Typ vzdelávania
Aktualizačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Základná škola a GOŠ
Určené pre
Učiteľ 1. stupňa ZŠ
Učiteľ 2. stupňa ZŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
300,00 €
do eshopuPaedDr. Veronika Kušnírová, PhD.
Autorka je odbornou asistentkou na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky sociálne znevýhodnených skupín Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku, kde viacero rokov vyučovala predmet Aktuálne trendy v sociálno-edukačnej práci s rómskymi žiakmi. Venuje sa otázkam tvorby a podpory inklúzie na školách i v rámci inštitúcií výchovy vo voľnom čase. Realizovala viaceré výskumy zamerané na odhaľovanie problémov a bariér inklúzie, názorov učiteľov na inklúziu a na odporúčania pre jej podporu v inštitúciách pre výchovu vo voľnom čase. Jej výskumné a profesionálne záujmy zahŕňajú aj témy výchovy vo voľnom čase. Vyštudovala učiteľstvo pedagogiky a dejepisu na Prešovskej univerzite v Prešove, kde absolvovala aj doktorandské štúdium v odbore pedagogika. Tiež má vyštudované učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. Zároveň je aj školiteľkou v rámci neformálneho vzdelávania vo viacerých témach. Podieľala sa na príprave a realizácii činností v detských táboroch, kde na dobrovoľníckej báze pracovala ako animátorka, vedúca skupiny. Má dlhoročné skúsenosti s prácou s mladými ľuďmi, viedla a organizovala Alfa kurzy pre mladých, náboženský formačný program založený na princípoch peer programov, spoluorganizovala veľké regionálne stretnutia pre mládež i ďalšie rozmanité podujatia a programy, pričom pôsobila aj ako koordinátorka činnosti dobrovoľníkov.
Mgr. Magdaléna Labudová
Ukončila štúdium špeciálnej pedagogiky, odbor logopédia. Už v tom čase pracovala v školstve. Viac ako štyridsať rokov sa venuje deťom s výchovno-vzdelávacími potrebami. Podieľala sa na príprave materiálov Štátneho pedagogického ústavu a MŠ SR v oblasti porúch učenia a správania. Spracovala odborné posudky na knihy, pracovné listy a učebnice pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Viedla študentov pri diplomových prácach. Pracovala ako učiteľka v špeciálnej triede, špeciálna pedagogička pre okres Bratislava I, zástupkyňa riaditeľa školy, riaditeľka základnej školy, ktorá mala okrem klasických tried, zaintegrované kolektívy žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, s poruchami učenia. V súčasnosti pôsobí ako učiteľka na dôchodku a naďalej sa venuje deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najviac deťom s Aspergerovým syndrómom.
PhDr. Miroslava Čerešníková, PhD.
Vyštudovala učiteľstvo psychológie a slovenského jazyka a úspešne ukončila postgraduálne špecializačné štúdium školskej psychológie. Momentálne pôsobí ako odborná asistentka na Ústave romologických štúdií FSVaZ UKF v Nitre. Centrom jej výskumnej a vedeckej práce je téma edukácie a socializácie detí z marginalizovaných rómskych komunít (výchovné štýly, školská zrelosť, sociálne vzťahy, postoje, komunikačná kompetencia), problematika utvárania identity a konceptualizácia problémov ľudí ohrozených sociálnou exklúziou. V posledných rokoch sa výskumne venuje problematike sociálnej opory ľudí v sociálnom vylúčení a rizikovému správaniu dospievajúcich. Pôsobila v nadnárodných a národných expertných tímoch pri implementácii systémových zmien v oblasti edukácie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a v oblasti vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie. Je členkou Asociácie školských psychológov Slovenskej republiky.
Vzdelávací program je zameraný na problematiku vzdelávania rómskych detí a žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Učitelia, ktorí učia žiakov z marginalizovaných komunít, sa často a hlavne na začiatku cítia rozčarovaní, vystrašení, hľadajú možnosti a spôsoby ako zaujať žiakov, motivovať ich, ale často tápu, nevidia výsledky svojej práce.
Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania o špecifických osobitostiach výchovno-vzdelávacích postupov pedagógov v práci s rómskymi deťmi a žiakmi, ich rodinami a v práci s rómskou komunitou.
Pomocou nich dopomôcť k vytvoreniu školského prostredia a podmienok, ktoré by ich motivovali k učeniu a pomohli im napredovať pre dosiahnutie čo najvyššieho stupňa vzdelania.
Absolvent programu bude vedieť:
- identifikovať učebný štýl a individuálne výchovno-vzdelávacie potreby detí s ohľadom na schopnosti, možnosti, sociálne a kultúrne zázemie,
- poznať vplyv multikultúrneho prostredia na osobnosť dieťaťa,
- akceptovať sociokultúrne rozdiely medzi deťmi,
- realizovať účinnú stratégiu edukácie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- vytvárať a udržiavať pozitívnu klímu v triede a učebné prostredie podnecujúce podporujúce rozvoj osobnosti dieťaťa.
- Dejiny a špecifická Rómov
- Výchova v rómskych rodinách z marginalizovaných komunít
- Žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia a sociokultúrny hendikep
- Možnosti eliminácie problémov rómskych žiakov na úrovni triedy
- Možnosti eliminácie problémov rómskych žiakov na úrovni školy
- Individualizovaný (diferencovaný) prístup vo vzdelávaní
- Aktivizujúce metódy v edukácii žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
- Inkluzívne vzdelávanie
- Spolupráca školy s rodinou, komunitou
- Rady a tipy pre pedagógov
- Sociálne znevýhodnené dieťa v škole
- Ako pomôcť žiakom so ŠVVP?
- Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
- Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
- Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
- Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
20 – 24 hodín