INKLUZÍVNE
VZDELÁVANIE
V MŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Mgr. Jana Venzelová, PhD.

Vyštudovala odbor Predškolská pedagogika na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela Banskej Bystrici. na tejto univerzite ukončila aj doktorandské štúdium v odbore Predškolská a elementárna pedagogika a vo výskume sa zaoberala jazykovou a literárnou gramotnosťou detí predškolského veku. Aktuálne pracuje v materskej škole ako učiteľka. Od roku 2017 spolupracuje s Metodickým centrom Univerzity Mateja Bela na realizácii škôl v prírode a online vzdelávania pre slovenské školy a vzdelávacie centrá v zahraničí. Pracovné nasadenie si spríjemňuje školami v prírode a berie ich ako dovolenku a oddych popri práci. Rada navštevuje nové miesta, cestuje, relaxuje, má rada prírodu, zvieratá a rada spoznáva nových ľudí. Má rada, keď sú deti usmiate a využívajú svoj potenciál v aktivitách, ktoré pre nich pripravuje.

PhDr. Marek Havrila, PhD.

V roku 1999 ukončil vysokoškolské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov filozofia – dejepis na Prešovskej univerzite v Prešove. V roku 2003 ukončil doktorandské štúdium v študijnom odbore slovenské dejiny na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Pôsobí ako hlavný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, poskytovania podporných opatrení a podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov...

Aktualizačné vzdelávanie spracováva problematiku adaptačného procesu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v prostredí bežnej triedy materskej školy.

Pedagógovia v materských školách by mali mať na zreteli, že deti prichádzajúce do prostredia materskej školy majú odlišnú úroveň psychického, sociálneho aj motorického vývinu a neraz aj rozdielne hygienické, stravovacie či emocionálne návyky. A k tejto rozmanitosti pribúdajú aj deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Preto je poslaním a zároveň umením pedagóga zabezpečiť inkluzívne prostredie pre naplnenie výchovno-vzdelávacích potrieb pre všetky deti bez rozdielu.

Vzdelávací program aktualizačného vzdelávania predstavuje teoretické východiská a praktické poznatky o výchove a vzdelávaní detí so ŠVVP. Predstavuje celý proces začlenenia do bežnej triedy MŠ – od prijatia cez adaptáciu až po podporu detí v podmienkach materskej školy podľa druhu postihnutia či znevýhodnenia. Vzdelávací program zabezpečí zvyšovanie profesijných kompetencií pedagógov v oblasti vzdelávania detí so ŠVVP a vďaka nemu učitelia získajú poznatky o postupoch, ako viesť takýto výchovno-vzdelávací proces v bežnej triede materskej školy, ktorú navštevuje dieťa so ŠVVP.

Obsah vzdelávania:
  • Vymedzenie základných pojmov
  • Adaptácia dieťaťa a adaptačný proces
  • Kompetencie učiteľa a pedagogická diagnostika
  • Individuálny výchovno-vzdelávací program
  • Spolupráca s odborníkmi, inkluzívny tím
  • Spolupráca s rodičmi Inkluzívne vzdelávanie v bežnej triede materskej školy
  • Možnosti podpory dieťaťa s mentálnym postihnutím a so zdravotným znevýhodnením
  • Možnosti podpory dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia
  • Možnosti podpory dieťaťa s nadaním
  • Pedagogický asistent v MŠ a ZŠ
  • Inklúzia v materskej škole
  • Ako môže asistent pedagóga prispieť k pozitívnej klíme v triede?
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín