INTERKULTÚRNA
VÝCHOVA

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD.

Autorka pôsobí od 1. apríla 1997 ako vysokoškolská učiteľka na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Dlhodobo sa venuje zavádzaniu a výskumnému overovaniu inovačných stratégií v školskej praxi. Má skúsenosti z lektorskej činnosti doma i v zahraničí (USA, Poľsko, Taliansko, Dánsko, Španielsko a pod.) v oblasti rozvíjania kritického myslenia, realizácie a zavádzania multikultúrnej výchovy a inkluzívneho vzdelávania. Ako koordinátorka a riešiteľka národných a medzinárodných projektov sa podieľala na experimentálnom overovaní pedagogických stratégií, metód a foriem vyučovania; vypracovaní obsahu programov kontinuálneho vzdelávania a odborno-metodických manuálov pre pedagogických a odborných zamestnancov; na tvorbe učebných osnov a študijných materiálov. Získala niekoľko národných i medzinárodných certifikátov. Je aktívne činná v profesionálnych vládnych i mimovládnych organizáciách.

Mgr. Jana Rohová

Už 27 rokov pracuje ako učiteľka prvého stupňa základnej školy. Snaží sa používať moderné metódy vzdelávania tak, aby deti do školy chodili rady a práca ich bavila. Dlhodobo sa venuje žiakom s nadaním, so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a žiakom cudzincom. V školskom roku 2019/2020 postúpila do semifinále súťaže Global Teacher Prize Czech Republic 2020 a dostala sa medzi 33 najlepších učiteľov Českej republiky.

Vzdelávací program priblíži multikultúrnu výchovu ako integrovanú súčasť vzdelávacieho obsahu a pedagógom pomôže rozvíjať interkultúrne kompetencie žiakov naprieč jednotlivými vzdelávacími oblasťami a učebnými predmetmi.

Rozvinuté interkultúrne kompetencie umožňujú jedincom analyzovať a vyhodnocovať nové situácie, spôsoby správania a myslenia bez predsudkov a stereotypov a tak vytvárať priaznivé prostredie na komunikáciu s ľuďmi z iného kultúrneho prostredia.

Hlavným cieľom vzdelávania je poskytnúť teoretické informácie a praktické odporúčania, ako rozvíjať interkultúrne kompetencie žiakov a tým prispievať ku komplexnosti ich výchovy a vzdelávania.

Naučí frekventantov plánovať a realizovať edukačný proces tak, aby u žiakov rozvíjal spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách.

Pomôže absolventom osvojiť si a realizovať rozličné pedagogické stratégie, aktivizujúce vyučovacie metódy, formy kooperatívnej spolupráce a učebné zdroje, ktoré sú vhodné na rozvíjanie interkultúrnej komunikácie a interkultúrneho dialógu.

Obsah vzdelávania:
  • Multikulturalizmus, multikulturalita, multikultúrna výchova – teoretické východiská
  • Multikultúrna výchova a interkultúrne kompetencie
  • Interkultúrne kompetencie – spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách
  • Interkultúrny dialóg
  • Subkultúry a kontrakultúry
  • Vzdelávanie orientované na rozvoj interkultúrnych kompetencií
  • Cudzinec v škole
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín