KOMPETENCIE
PRE PRÁCU SO
ŽIAKMI SO ŠVVP

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

Logopéd / Školský logopéd / Liečebný pedagóg

PhDr. Monika Novotná, PhD

Autorka pôsobí ako školská špeciálna pedagogička v školskom zariadení a v súkromnej praxi. Má za sebou 17 rokov štúdia špeciálnej pedagogiky a približne toľko rokov odbornej a pedagogickej praxe. Fascinuje ju práca s rôzne obdarenými deťmi. Preferuje dynamickú diagnostiku, v ktorej sa aktuálny stav dieťaťa nevníma ako definitívny, práve naopak, je štartovacou čiarou, od ktorej sa možno odraziť, aby sme sa mohli priblížiť potenciálu jeho učenia. Základom je pre ňu rodina a jej dve vlastné výnimočné deti, s ktorými rada trávi čas a nechá sa od nich viesť a učiť o tom, aký je život…

PhDr. Marek Havrila, PhD.

V roku 1999 ukončil vysokoškolské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov filozofia – dejepis na Prešovskej univerzite v Prešove. V roku 2003 ukončil doktorandské štúdium v študijnom odbore slovenské dejiny na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Pôsobí ako hlavný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, poskytovania podporných opatrení a podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov...

Mgr. Libuša Bednáriková

V roku 2009 absolvovala štúdium slovenského jazyka a literatúry a histórie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Po absolvovaní štúdia pôsobila ako učiteľka predmetov slovenský jazyk, anglický jazyk, výtvarná a etická výchova na viacerých školách v Bratislave (SPŠE Karola Adlera, ZŠ Karloveská 61, QSI, International School of Bratislava). Od júna 2014 pôsobí na Gymnáziu Grösslingová 18 v Bratislave ako učiteľka slovenského jazyka a anglického jazyka. Od roku 2013 spolupracuje s odborným nakladateľstvom RAABE Slovensko pri tvorbe testov a pracovných listov zo slovenského jazyka.

Aktualizačné vzdelávanie je zamerané na problematiku kompetencií pedagógov pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Učiteľ sa v triede denne stretáva s deťmi, ktoré sú na rôznej úrovni, vrátane detí so špeciálnymi potrebami. Poslaním a zároveň umením pedagóga je zabezpečiť inkluzívne prostredie pre naplnenie výchovno-vzdelávacích potrieb všetkých detí bez rozdielu.

Program aktualizačného vzdelávania prináša postupy, ako identifikovať a spoznať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiaka a ako mu poskytnúť adekvátnu formu podpory na úrovni učiteľ/žiak.

Vďaka absolvovaniu programu získa učiteľ nielen teoretické informácie ale aj praktické poznatky o postupoch, ako viesť výchovno-vzdelávací proces v bežnej triede, ktorú navštevuje dieťa so ŠVVP. Nájde v ňom podrobnejšie rozobratú odbornú činnosť školského podporného tímu a prácu pedagogického asistenta.

Obsah vzdelávania:
  • Základné pojmy
  • Kompetencie učiteľa, pedagogická diagnostika
  • Závery z odborného vyšetrenia a tvorba individuálneho vzdelávacieho programu
  • Možnosti podpory v škole, školský podporný tím
  • Možnosti podpory žiaka s vývinovými poruchami učenia
  • Možnosti podpory žiaka s ťažkosťami v správaní
  • Možnosti podpory žiaka s nadaním
  • Možnosti podpory žiaka s poruchou autistického spektra
  • Možnosti spolupráce školy s rodinou
  • Možnosti hodnotenia práce učiteľa, autoevalvácia
  • Odborná činnosť podporného tímu v škole
  • Ako pracovať so žiakmi so ŠVVP?
  • Pedagogický asistent
  • Ako pomôcť žiakom so ŠVVP
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín