MENTÁLNE
ZDRAVIE
PEDAGÓGA

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Základná umelecká škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický zamestnanec ZUŠ

Riaditeľ školy

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

Psychológ / Školský psychológ

Logopéd / Školský logopéd / Liečebný pedagóg

Vedúci pedagogický zamestnanec

Vedúci odborný zamestnanec

PhDr. Peter Kusy, PhD.

Vyštudoval jednoodborovú psychológiu, doktorandské štúdium ukončil v pedagogike a rigorózne konanie v psychológii. Praktické skúsenosti získal v rôznych zariadeniach – napr. Psychiatrická klinika FN v Nitre a Trenčíne, Krízové centrum Pálkovo centrum v Liptovskom Mikuláši, Krízové centrum Slniečko v Nitre, Krízové centrum DÚHA v Bratislave, Úsmev n. o. v Nových Zámkoch a Detský domov v Trnave. Absolvoval tiež ďalšie vzdelávanie a kurzy – napr. Muzikoterapia, Socioterapia, Muzikofiletika, Práca so snami v psychoterapii, Relaxačné techniky (Autogénny tréning a Jacobsonova progresívna svalová relaxácia), Hypnóza, Holotropné dýchanie, Vzťahová väzba a psychotraumatizácia a Lüscherov farebný test, Biology and Behavior in Psychology (ALISON, Ireland). Má úspešne absolvovaný dlhodobý psychoterapeutický výcvik v Integrovanej psychoterapii/Knobloch pod záštitou Medzinárodného strediska pre integrovanú psychoterapiu a zdravý životný štýl – INCIP v Kroměříži (ČR) – certifikovaný stupeň terapeut. Je zapísaný v zozname socioterapeutov SR pod záštitou Inštitútu psychoterapie a socioterapie – IPS. Aktívne sa zúčastňuje významných odborných a vedeckých konferencií a kongresov doma aj v zahraničí. Aktuálne pôsobí na akademickej pôde a zároveň vo vlastnej poradensko-terapeutickej praxi. Tiež lektoruje rôzne vzdelávania pre odborníkov z radov pomáhajúcich profesií v rámci školstva, zdravotníctva, sociálnych služieb, ale aj v súkromnom sektore.

Psychohygiena je v živote pedagógov nevyhnutná nielen na kvalitný výkon pracovnej činnosti, ale aj v osobnej sfére a je prevenciou vyhorenia. Vzdelávací program je zameraný na problematiku starostlivosti o mentálne zdravie pedagógov.

Program ponúka účastníkom základný prehľad a oboznámenie sa s témami týkajúcimi sa starostlivosti o mentálne zdravie pedagógov pôsobiacich v edukačnom prostredí v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu.

Hlavným cieľom vzdelávania je pripomenúť riziká, ktoré so sebou pedagogická profesia prináša a tiež ponúknuť niektoré profylaktické, preventívne, ale aj intervenčné možnosti, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou psychohygienickej starostlivosti v pomáhajúcich profesiách.

Celý obsah programu je vyskladaný nielen z teoretických informácií, ale tiež z mnohých výskumných zistení a praktických skúseností, ktoré akcentujú práve dôležitosť a nevyhnutnosť psychohygieny v živote pedagógov a odborníkov z radov pomáhajúcich profesií.

Absolvent získa vedomosti a zručnosti, ktoré mu pomôžu pri

  • starostlivosti o svoje duševné zdravie,
  • eliminácii rizík syndrómu vyhorenia a stresom podmienených zdravotných ťažkostí,
  • osvojení si stratégií zvládania záťažových situácií,
  • uvedomení si dôležitosti rovnováhy medzi pracovných a osobným životom.
Obsah vzdelávania:
  1. Psychohygiena ako (nevyhnutná) súčasť (života) pedagógov
  2. Stres a jeho manažment – základné vymedzenia, mýty a fakty o strese
  3. Stresory a salutory – ako ich rozpoznať a stratégie zvládania stresu
  4. Riziká spojené s pedagogickou profesiou – syndróm vyhorenia a stresom podmienené (psychosomatické) ťažkosti
  5. Ako nestratiť nadšenie? – prevencia syndrómu vyhorenia
  6. Supervízia a sebareflexia ako nástroj prevencie (nielen) vyhorenia pedagóga
  7. Work-life balance v kontexte psychohygieny pedagóga
  8. Metódy eliminujúce stres a posilňujúce duševné zdravie
  9. Implementácia psychohygienických princípov do vlastnej pedagogickej praxe
  10. Stres
  11. Stres a jeho miesto v učiteľskom povolaní
  12. Psychohygiena
  13. Carpe diem... ale bez stresu
  14. Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  15. Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  16. Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  17. Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín