ROZVOJ
KOMUNIKAČNEJ
SCHOPNOSTI
V MŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Mgr. Jana Pečarková

V roku 2013 ukončila štúdium na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave v odbore logopédia. Do roku 2016 pracovala v ambulancii klinickej logopédie v Mestskej poliklinike v Šuranoch. Absolvovala viaceré odborné kurzy na Slovensku i v zahraničí. Píše odborné články do časopisov a zborníkov, organizuje aktivity pre deti a mládež s narušenou komunikačnou schopnosťou. V rámci dobrovoľníctva pôsobí v občianskom združení Aktivko zameranom na osvetu logopédie ako online poradca a prednáša v materských školách a centrách o vývine detskej reči. Je zakladateľkou blogu nehovorinecakajte.webnode.sk, administrátorkou rodičovských skupín na sociálnych sieťach. V súčasnosti pôsobí ako logopéd v Centre špeciálnopedagogického poradenstva v Námestove. Poskytuje starostlivosť aj deťom v špeciálnej materskej škole a vedie kurzy pre rodičov detí s oneskoreným vývinom reči.

Mgr. Hana Nádvorníková

Od roku 1994 vyučovala pedagogickú prax a metodiku na Strednej odbornej škole pedagogickej a Vyššej odbornej škole pedagogickej v Prahe 6, kde zároveň viedla stredisko odbornej praxe. Mnoho rokov pôsobí ako lektorka vzdelávania pedagógov materských škôl najmä v oblastiach polytechnická pregramotnosť, čitateľská pregramotnosť, rozvoj kognitívnych zručností predškolských detí, formatívne hodnotenie atď. Je autorkou metodických publikácií a pracovných materiálov pre predškolské deti. Je členkou rady Spoločnosti pre predškolskú výchovu.

Vzdelávací program je zameraný na problematiku narušenej komunikačnej schopnosti u detí predškolského veku a identifikáciu výchovno-vzdelávacích potrieb detí s narušenou komunikačnou schopnosťou.

Pod širokou definíciou narušenej komunikačnej schopnosti sa môžu skrývať rôzne ťažkosti detí s dorozumením sa medzi rovesníkmi, dospelými zamestnancami MŠ, ťažkosti s porozumením inštrukciám, zaradením sa do chodu výchovno-edukačného procesu či frustráciou z nedostatočného pochopenia svojím okolím.

Hlavným cieľom vzdelávania je dokázať identifikovať individuálne výchovno-vzdelávacie potreby u detí s NKS a poznatky aktívne využiť počas vyučovacieho procesu, stanoviť a facilitovať pre dieťa komunikačné ciele počas výučby. Okrem teoretických informácií ponúka vzdelávanie rôzne komunikačné stratégie, inšpirácie na materiály a aktivity, ktoré prispievajú k úspešnému integračnému procesu detí s NKS.

Absolvent bude vedieť:

  • interpretovať výsledky pedagogickej diagnostiky u dieťaťa s NKS a vyvodiť z nich závery pre výchovno-vzdelávaciu činnosť,
  • aplikovať efektívne komunikačné stratégie s deťmi počas rutinných aktivít v MŠ,
  • pôsobiť ako aktívny a prínosný člen multidisciplinárneho tímu pre deti s NKS,
  • efektívne komunikovať a spolupracovať s rodinou dieťaťa s NKS.
Obsah vzdelávania:
  • NKS a jej druhy
  • Jazykové roviny komunikácie
  • Prejavy a obmedzenia detí s NKS v MŠ
  • Komunikácia a spolupráca s rodičom dieťaťa v MŠ
  • Pedagogický zamestnanec ako člen multidisciplinárneho tímu
  • Integračný proces u dieťaťa s NKS
  • Podpora žiakov s NKS v MŠ – komunikačné stratégie
  • Podpora žiakov s NKS v MŠ – materiály a aktivity
  • Podpora žiakov s NKS v MŠ – augmentatívna a alternatívna komunikácia
  • Hodnotenie žiakov s NKS v MŠ
  • Logopédia včas alebo Kým čakáte na logopéda
  • Ako podporiť a nepremeškať rozvoj zmyslov, reči a myslenia pri predškolákoch
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín