SEBAKONTROLA
U DETÍ
A ŽIAKOV

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Logopéd / Školský logopéd / Liečebný pedagóg

Mgr. Petra Bajcurová

Aktívne sa venuje doučovaniu slovenského jazyka a literatúry a psychológie. Pomáha žiakom v príprave na prijímacie skúšky, maturitu a monitor. Vyštudovala učiteľstvo v aprobácii psychológia a slovenský jazyk a literatúra na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Pôsobila v ambulancii klinickej psychológie v Nitre ako odborná asistentka. Venuje sa práci s deťmi na súkromných hodinách. Externe participuje na písaní projektov a žiadostí o nenávratné finančné príspevky a dotácie z Európskej únie. Venuje sa tvorbe textových dokumentov a jazykovým korektúram. Vo voľnom čase najradšej maľuje abstraktné obrazy.

MUDr. Karel Nešpor, CSc.

V roku 1976 ukončil štúdium medicíny na Lekárskej fakulte Univerzity Karlovej v Plzni. Roku 1981 vykonal atestáciu z psychiatrie, v roku 1984 potom špecializačnú atestáciu pre odbor liečenie návykových chorôb a roku 1987 zavŕšil dlhodobý výcvik v psychoterapii. V roku 1992 získal vedeckú hodnosť kandidáta vied (CSc.). V tom istom roku absolvoval mesačný študijný pobyt v USA. Od roku 1991 do roku 2017 viedol primariát mužského oddelenia závislostí Psychiatrickej nemocnice Bohnice, dnes je emeritným primárom. Do roku 2006 zastával funkciu vedeckého sekretára Spoločnosti návykových chorôb Českej lekárskej spoločnosti, zároveň pôsobil ako koordinátor Európskeho akčného plánu o alkohole SZO pre Českú republiku. Prednáša pre zdravotníkov v rámci ich vzdelávania. Je autorom niekoľkých desiatok odborných a populárno náučných kníh a radu odborných článkov o liečení návykových chorôb, joge, relaxácii, zvládaní stresu, sebaovládaní, zdravých emóciách atď. Mnohé z nich sú voľne prístupné na jeho osobnom webe, kam pravidelne prispieva. Jeho knihy sa tešia čitateľskému záujmu vďaka ich zrozumiteľnosti a humornému nadhľadu. V nakladateľstve Raabe boli publikované tieto knihy: Adiktológia pre všeobecných lekárov, Prirodzené spôsoby zvládania stresu a Úsmev a smiech pomáhajúc profesiám. Vo voľnom čase sa zaoberá jogou, qigongom, relaxačnými technikami, štúdiom smiechu a literárnou tvorbou.

Mgr. Zuzana Kuncová

Vyštudovala psychológiu na Filozofickej fakulte UPJŠ v Košiciach. Absolvovala krátkodobý psychoterapeutický výcvik v symbolickej a relaxačnej psychoterapii pre deti aj dospelých a tiež dlhodobý psychoterapeutický výcvik v Gestalt psychoterapii. Ovláda základy slovenského posunkového jazyka. Od roku 2010 pracovala ako psychologička v Centre špeciálno-pedagogického poradenstva v Košiciach. Aktuálne pracuje v ambulancii klinickej psychológie v Košiciach, kde sa venuje psychologickej diagnostike, poradenstvu a psychoterapii najmä pre deti, mladých ľudí a ich rodičov. Zameriava sa na ťažkosti v emocionálnom a sociálnom vývine, psychosomatické ťažkosti, poruchy aktivity a pozornosti, poruchy autistického spektra a rôzne druhy postihnutia.

Aktualizačné vzdelávanie je zamerané na problematiku sebaregulácie a sebakontroly u detí a žiakov. Absolventi sa dozvedia, aké techniky pomáhajú pri zvládaní záťažových situácií a stresu aj ako nastaviť vyučovací proces z hľadiska psychohygieny.

Pedagógovia sa v praxi často stretávajú s neočakávanými reakciami detí alebo impulzívnym správaním, s výbuchmi zlosti.

U niektorých žiakov sa môžu vyskytovať určité obavy a stres z nového prostredia, nových vecí, spolužiakov, učiteľov, školských povinností atď. Absolvovanie vzdelávania podá učiteľovi pomocnú ruku pre lepšie pochopenie tohto správania u detí a naučí ho s nimi lepšie pracovať.

Absolvent sa dozvie, ako jednotlivé problémy vznikajú; ako pomôcť žiakovi s úzkostnými prejavmi priamo v triede, čo je strach, úzkosť, tréma, stres a čo už školská fóbia, ako nastaviť vyučovací proces z hľadiska psychohygieny.

Vzdelávací program tiež pojednáva o rôznych teóriách sebaregulácie a sebakontroly a predstavuje rôzne názory autorov - pomáha lepšie spoznať a pochopiť neželané prejavy u detí. Popisuje dôležitosť sebaregulačných vlastností. Prináša poznatky z teórie sebariadenia pri učení.

Obsah vzdelávania:
  • Vymedzenie pojmu sebaregulácia
  • Sebakontrola
  • Riadenie ako súčasť kontroly a regulácie
  • Silový model
  • Spätnoväzbová slučka sebaregulácie
  • Sebaúčinnosť
  • Sebaregulačné predpoklady
  • Sebaregulujúce učenie
  • Podpora pozitívneho sebaobrazu a sebahodnotenia, naučená bezmocnosť
  • Sebakontrola u detí s ADHD
  • Ako zvládať stres za pomoci úsmevu a smiechu?
  • Ako zvládať stres za pomoci toho, čo už viete?
  • Čo je to strach, úzkosť, tréma a stres?
  • Čo je psychohygiena?
  • Spolupráca s rodinou a odborníkmi
  • Ako pomôcť žiakovi s úzkostnými prejavmi priamo v triede?
  • Konkrétne techniky psychohygieny, praktické cvičenia
  • Práca so stresom a úzkosťou žiakov
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín