ŠKOLSKÝ
PODPORNÝ TÍM
V PRAXI

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

doc. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.

Autorka vedie Katedru elementárnej a predškolskej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, na ktorej pôsobí od roku 2001. Svoju doterajšiu pracovnú kariéru venovala príprave učiteliek a učiteľov predprimárneho a primárneho vzdelávania. Vo svojej prednáškovej a lektorskej činnosti sa venuje otázkam sociológie výchovy, multikultúrnej výchovy, kompenzačnej edukácie detí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Jej výskumné a publikačné aktivity sa sústreďujú okolo problematiky rovnosti šancí vo vzdelávaní a konceptu inkluzívneho vzdelávania. Bola členkou expertného tímu v rámci národného Projektu inkluzívneho vzdelávania PRINED. V rokoch 2017 – 2020 pracovala na projekte MESA 10 (Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy) To dá rozum ako analytička pre oblasť priestupnosti vzdelávania, výstupom ktorého bol komplexný návrh odporúčaní pre skvalitnenie školstva na Slovensku. Aktuálne predsedá Ústrednej komisii pre inkluzívne vzdelávanie a vzdelávanie v špeciálnych školách pri Štátnom pedagogickom ústave.

PhDr. Marek Havrila, PhD.

V roku 1999 ukončil vysokoškolské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov filozofia – dejepis na Prešovskej univerzite v Prešove. V roku 2003 ukončil doktorandské štúdium v študijnom odbore slovenské dejiny na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Pôsobí ako hlavný radca na odbore metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, kde koordinuje odbornú činnosť v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu, poskytovania podporných opatrení a podieľa sa na riadení a kontrole výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zároveň vykonáva odborné špecializované činnosti a metodicko-konzultačné činnosti pre vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení a ostatných pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov...

Vzdelávací program zahŕňa spracovanú problematiku školského podporného tímu, od jeho zloženia, funkcií, po popis jednotlivých pozícií a jeho prínos pre inklúziu na školách, aby bolo každému dieťaťu bez rozdielu poskytnuté vzdelanie a výchova.

Efektívne fungujúce podporné tímy môžu významnou mierou prispieť k zmene filozofie našich škôl. Vzdelávací program pomôže porozumieť úlohám, funkciám a významu školského podporného tímu, ako aj princípom budovania siete kvalitných väzieb a vzťahov medzi všetkými aktérmi. Priblíži všetky činnosti spadajúce do náplne práce členov tímu a predstavuje návod, ako zostaviť dobre fungujúci školský podporný tím a čo je dôležité pri jeho adaptácii. Kľúčovým poslaním školského podporného tímu je jeho prínos k rozvíjaniu inkluzívnej kultúry a praxe školy. Frekventant vďaka vzdelávaciemu programu porozumie širšiemu ideovému aj spoločenskému kontextu zavádzania školských podporných tímov a získa jasnú predstavu o jeho funkciách a úlohách.

Obsah vzdelávania:
  • Ideové piliere inkluzívneho vzdelávania
  • Školský podporný tím – jeho úloha a poslanie
  • Prínos školského podporného tímu pre inkluzívny rozvoj školy
  • Princípy efektívneho fungovania školského podporného tímu
  • Koncepcia školského podporného tímu v kontexte podporných opatrení
  • Pedagogický asistent ako potenciálny člen školského podporného tímu
  • Školský špeciálny pedagóg ako člen školského podporného tímu
  • Školský psychológ ako člen školského podporného tímu
  • Tímové roly v školskom podpornom tíme
  • Viete ako podporiť svoj odborný tím?
  • Odborná činnosť podporného tímu v škole
  • Adaptácia školského podporného tímu a jeho riadenie
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín