ČITATEĽSKÁ
GRAMOTNOSŤ
1. STUPEŇ ZŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Monika Gregušová

Pochádza z Kysuckého Nového Mesta, hoci už 10 rokov žije a pracuje v Žiline. Jej stredoškolské štúdiá sa viažu k Strednej pedagogickej škole v Turčianskych Tepliciach, kde ukončila odbor Učiteľstvo pre materské školy a o rok neskôr aj odbor Vychovávateľstvo. Je absolventkou Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici v odbore Učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy, neskôr tiež v odbore Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov pre 2. stupeň základných škôl v predmete matematika. Svoj profesijný rast obohatila Prípravou kvalifikovaných učiteľov 1. stupňa ZŠ s rozšírením kvalifikácie na vyučovanie CJ (ANJ) a rigoróznou skúškou na Pedagogickej fakulte PU v Prešove s témou Komparácia predprimárneho a primárneho matematického vzdelávania v Austrálii a na Slovensku. Počas 23-ročnej pedagogickej praxe v základnej škole zúročila poznatky nadobudnuté z predchádzajúcich štúdií. Srdcu blízka jej však ostala problematika rozvoja čitateľskej, matematickej a finančnej gramotnosti žiakov základnej školy, ktorej sa venuje 6 rokov v pozícii lektor programov vzdelávania v Metodicko-pedagogickom centre i v ďalších vzdelávacích inštitúciách. V uvedených oblastiach tiež  v posledných niekoľkých rokoch spolupracovala s rôznymi vydavateľstvami pri tvorbe a recenzovaní učebných zdrojov.

Mgr. Zuzana Grmanová

Už vyše 30 rokov pracuje ako riaditeľka MŠ, resp. zástupkyňa riaditeľa pre MŠ. Spolupracuje s Trnavskou univerzitou v Trnave v oblasti náčuvovej praxi pre študentky VŠ, každoročne sa tak vzdelávacích aktivít z oblasti prírodovednej gramotnosti zúčastňujú aj študentky predškolskej pedagogiky. Lektorka pôsobila aj na MPC Trnava, kde externe lektorovala oblasť rozvoja grafomotorických zručností prostredníctvom výtvarných techník. Venuje sa tiež publikačnej činnosti a lektorovaniu knižných publikácií.

Vzdelávací program je zameraný na problematiku rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov 1. stupňa základnej školy.

V úvode je obsah programu koncentrovaný na teoretické východiská k danej problematike – čitateľská gramotnosť, čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu z pohľadu medzinárodnej štúdie PIRLS. Ďalej vzdelávanie ponúka vybrané techniky a stratégie, ktoré je možné implementovať do edukačnej praxe za účelom rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov 1. stupňa základnej školy – uvádza opisy jednotlivých techník a stratégií podporené konkrétnymi ukážkami.

Absolvent programu si rozšíri a aktualizuje kompetencie v oblasti:

  • identifikovania procesov porozumenia čítaného textu,
  • tvorby úloh v kontexte jednotlivých procesov porozumenia čítaného textu,
  • aplikovania vybraných techník a stratégií na podporu čitateľskej gramotnosti žiakov 1. stupňa základnej školy do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Obsah vzdelávania:
  • Čitateľská gramotnosť
  • Medzinárodné štúdie v súvislosti s čitateľskou gramotnosťou
  • Procesy porozumenia čítaného textu
  • Metódy a techniky na podporu rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov
  • Čítať sa neučíme len na slovenčine
  • Čítam, teda viem
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín