ČITATEĽSKÁ
PRÍPRAVA
V MŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

PaedDr. Iva Tomášková

Vyštudovala strednú pedagogickú školu so zameraním na učiteľstvo a následne pedagogickú fakultu so zameraním na 1. stupeň zš. Rigoróznu skúšku absolvovala z pedagogiky a psychológie. Počas svojej praxe pracovala ako učiteľka na 1. stupni základnej školy i ako riaditeľka základnej školy. Aktuálne sa venuje lektorskej práci pre pedagogických pracovníkov. Je autorkou mnohých článkov v odborných časopisoch a publikácie k téme predčitateľskej gramotnosti.

Mgr. et Mgr. Jana Pechancová

Základ svojho pedagogického myslenia získala na Strednej pedagogickej škole v Litomyšli. Vyštudovala magisterský odbor Učiteľstvo pre 1. stupeň ZŠ so zameraním na špeciálnu pedagogiku a neskôr ešte psychológiu na katedre psychológie FF UK, kde sa špecializovala na školskú a poradenskú psychológiu. Pracovné skúsenosti získala ako asistentka pedagóga v MŠ a ZŠ pre deti s chybami sluchu a reči v Hradci Králové, ako učiteľka materskej školy v MŠ Kohútik pri ZŠ Hanspaulka a predovšetkým pri svojom pôsobení v DYS-centre® Praha, z.ú., kde pracuje na pozícii psychologičky a špeciálne pedagogičky s deťmi predškolského a mladšieho i staršieho školského veku.

Mgr. Zuzana Grmanová

Už vyše 30 rokov pracuje ako riaditeľka MŠ, resp. zástupkyňa riaditeľa pre MŠ. Spolupracuje s Trnavskou univerzitou v Trnave v oblasti náčuvovej praxi pre študentky VŠ, každoročne sa tak vzdelávacích aktivít z oblasti prírodovednej gramotnosti zúčastňujú aj študentky predškolskej pedagogiky. Lektorka pôsobila aj na MPC Trnava, kde externe lektorovala oblasť rozvoja grafomotorických zručností prostredníctvom výtvarných techník. Venuje sa tiež publikačnej činnosti a lektorovaniu knižných publikácií.

Vzdelávací program je zameraný na rozvoj predčitateľskej gramotnosti detí predškolského veku. Pomôže učiteľovi osvojiť si spôsoby, ako u malých detí vytvoriť pevné základy, dôležité pre následné rozvíjanie čitateľskej gramotnosti v školskom veku. Prináša praktické rady, ako pripraviť škôlkarov na čítanie a písanie.

Čítanie s porozumením je základom pre úspešnosť pri štúdiu. Vieme, že dnešné deti, žiaci majú čoraz viac problémov v oblasti čitateľskej gramotnosti. Preto je nevyhnutné venovať pozornosť deťom v tejto oblasti odmalička, už v materskej škole. Chceme, aby boli deti kvalitne pripravené na vstup do základnej školy, aby sa dokázali lepšie vysporiadať s nástrahami samotného čítania, lepšie pochopili text a dokázali ho využiť na získanie čo najvyššieho vzdelania.

Absolvent vzdelávania sa dozvie, aké zručnosti je potrebné u detí rozvíjať, aby dokázali spracovať text, ktorý počuli, aby si zapamätali, čo počuli a dokázali tento text využiť pre svoj rozvoj (s podporou učiteľa). Program obsahuje praktické ukážky práce s textom, námety na aktivity využiteľné priamo v praxi. Kladie dôraz na uvedomenie si dôležitosti čítania, rozprávania príbehov a rozprávok pre celkový rozvoj dieťaťa ako po fyzickej tak aj psychickej stránke.

Vzdelávanie prebieha z časti v českom jazyku.

Obsah vzdelávania:
  • Čitateľská gramotnosť
  • Úloha materskej školy pri rozvoji čitateľskej gramotnosti
  • Predpoklady pre čítanie
  • Rozvoj reči a komunikačných schopností
  • Rozvoj motoriky a grafomotoriky
  • Metódy predčitateľskej gramotnosti
  • Ako pracovať s príbehmi v materskej škole
  • Aktivity práce s príbehom
  • Projekt Kniha
  • Čítanie na pokračovanie
  • Pripravujeme škôlkarov na čítanie a písanie
  • Kuliferdo pre predškolákov
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín