FINANČNÁ
GRAMOTNOSŤ
PRE SŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Monika Reiterová, PhD.

Je absolventkou Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave. Pôsobila ako učiteľka na gymnáziu a niekoľko rokov pracovala v Štátnom pedagogickom ústave. Spolupracovala s viacerými ďalšími inštitúciami, napr. NÚCEM, MPC, CVTI, pedagogické fakulty. Bola členkou expertnej medzirezortnej skupiny pre finančnú gramotnosť, je spoluautorkou Národného štandardu finančnej gramotnosti. Je autorkou viacerých publikácií z oblasti matematiky a finančnej gramotnosti. Absolvovala medzinárodný program v oblasti duševného vlastníctva.

PaedDr. Mária Kubovičová

Pôsobila na rôznych pracovných pozíciách, ako učiteľka 1. stupňa ZŠ, zástupkyňa riaditeľa školy, školská inšpektorka, riaditeľka školy. Je autorkou niekoľkých učebných a metodických materiálov. V súčasnosti pracuje ako riaditeľka základnej školy v Marianke. Venuje sa tiež publikačnej činnosti a lektorovaniu učebných materiálov vydavateľstva RAABE.

Aktualizačné vzdelávanie zahrňuje spracovanú problematiku finančnej gramotnosti pre stredné školy.

Vedieť narábať s financiami a naučiť to študentov stredných škôl, je cieľom aktualizačného vzdelávania. Žiakov stredných škôl treba pripraviť na realitu života a naučiť ich správne sa rozhodovať, viesť ich k finančnej slobode. Aktualizačné vzdelávanie prináša istotu samotným pedagógom, aby s istotou posunuli svoje vedomosti a skúsenosti v danej oblasti svojim žiakom.

Cieľom finančného vzdelávania je, aby ste poznali základné pravidlá riadenia financií vrátane rizík s tým spojenými, vedeli nájsť, vyhodnotiť a použiť informácie na stanovenie a naplánovanie finančných cieľov. K ich dosiahnutiu získali prostriedky, na ich zhodnotenie efektívne využívali finančné služby. Plnili si svoje finančné záväzky. Zveľaďovali a chránili si svoj aj zverený majetok. Orientovali sa a vedeli uplatniť svoje spotrebiteľské práva.

Obsah vzdelávania:

Odborná časť

  • Potreby a hodnoty
  • Osobné údaje a informácie
  • Peniaze
  • Trhový mechanizmus
  • Korupcia a podvod
  • Spotrebiteľ a jeho práva
  • Majetok
  • Exekúcia
  • Cash flow
  • Dane
  • Finančný trh
  • Úvery
  • Tvorba a zhodnocovanie rezerv
  • Dôchodok
  • Poistenie
  • Finančné plánovanie
  • Modely finančného plánovania
  • Výchova k podnikaniu

Implementačná časť

  • Finančné vzdelávanie
  • Metódy a formy vyučovania
  • Emócie v rozhodovaní
  • Čo má vedieť žiak (na konci SŠ)
  • Aby sme vo finančnej gramotnosti viac nezaostávali
  • Finančné vzdelávanie – ako na to?
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín