VÝTVARNÁ
GRAMOTNOSŤ
V MŠ

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

Mgr. Dominika Weissová

Mgr. Dominika Weissová (1992) v roku 2016 ukončila magisterské štúdium učiteľstva slovenského jazyka a literatúry a učiteľstva výtvarnej edukácie. Po ukončení štúdia pôsobila päť rokov ako učiteľka v PYP programe na SŠ Novohradská. V rokoch 2019 až 2021 absolvovala rozširujúce štúdium primárnej pedagogiky. V roku 2021 začala doktorandské štúdium didaktiky umelecko-výchovných predmetov na katedre výtvarnej výchovy. V dizertačnej práci vedenej prof. PaedDr. Danielou Valachovou, PhD. sa venuje výskumu fenoménu flow v kontexte výtvarnej edukácie. V súčasnosti pôsobí ako učiteľka výtvarnej výchovy a anglického jazyka na SZŠ Edulienka.

Mgr. Lucia Ďuríčková

Vyštudovala jednoodborovú psychológiu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Od roku 2012 sa venuje deťom predškolského veku. Postupne sa odborne profilovala najmä na deti so separačnými úzkosťami, Aspergerovým syndrómom a na deti často označované ako nezvládnuteľné. Pôsobila aj ako učiteľka v súkromnej materskej škole. Túto prax a svoje odborné skúsenosti sa rozhodla spojiť a založiť škôlku, ktorá poskytuje priestor aj deťom so špeciálnymi potrebami. Má ukončené vzdelávanie v nedirektívnej terapii hrou a filiálnej terapii, obe využíva aj v praxi. Aktuálne naďalej pôsobí aj na pozícii učiteľky, robí odborné a výchovné poradenstvo pre rodičov a odborne pracuje s deťmi.

Vzdelávací program je zameraný na hlbšie oboznámenie s pojmami tvorivosť a motivácia a spôsobmi podpory motivácie a tvorivosti u detí v materských školách.

V lekciách sa absolventi vzdelávania bližšie oboznámia s termínmi výtvarná tvorivosť, interdisciplinarita a výtvarný jazyk. Dozvedia sa o možnostiach a metódach prípravy projektového vyučovania a o hodnotení výtvarných aktivít v materskej škole.

Dostanú informácie o vývine jemnej motoriky, prvého kreslenia a prvých čiar u najmenších detí a dozvedia sa aj ako u nich budovať pozitívny vzťah ku kresleniu.

Po absolvovaní účastník nadobudne poznatky:

  • o tvorivosti ako takej, o výtvarnej tvorivosti, o tvorivom učení, tvorivom učiteľovi a žiakovi,
  • ako môže naplánovať hodiny tak, aby motivoval žiakov/deti k tvorbe a o metódach na podporu tvorivosti,
  • o výtvarnom jazyku, sprostredkovaní umenia a o výtvarných technikách,
  • ako môžeme prepájať predmet výtvarná výchova s inými oblasťami vzdelávania,
  • ako môžu deti vytvoriť výtvarné projekty.
Obsah vzdelávania:
  • O tvorivosti
  • Tvorivé učenie a výtvarná tvorivosť
  • Motivácia a rozvoj tvorivosti
  • Metódy podporujúce tvorivosť a motiváciu detí
  • Výtvarný jazyk
  • Sprostredkovanie umenia
  • Výtvarné techniky rozvíjajúce tvorivosť detí
  • Interdisciplinarita výtvarnej výchovy
  • Projektové vyučovanie
  • Hodnotenie
  • Prvé kreslenie
  • Kreslíme a maľujeme s maličkými
  • Vyhodnocovanie digitálnych údajov, informácií a obsahu
  • Kybernetická bezpečnosť a kyberšikana
  • Využívanie digitálnych nástrojov na inovácie procesov a produktov
  • Zdieľanie prostredníctvom digitálnych technológií
Rozsah vzdelávania:

20 – 24 hodín