KYBERŠIKANA
NA 1. STUPNI

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Mgr. Zuzana Vagaská

Ukončila bakalárske štúdium v odbore predškolská a elementárna pedagogika a magisterské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo pre primárne vzdelávanie na PdF UNIPO v Prešove. Absolvovala semestrálnu stáž so zameraním na e-bezpečnosť na školách na PdF Univerzity Palackého v Olomouci. Doktorandské štúdium, ktorému sa momentálne venuje, je zamerané na tému Rizikové online správanie – kyberšikana a iné formy agresie zamerané na žiaka v mladšom školskom veku.

Vzdelávací program aktualizačného vzdelávania zameriava pozornosť na prejavy aktuálnych trendov v rizikovom online správaní žiakov prvého stupňa ZŠ a prináša prehľad o domácich preventívnych programoch, oboznamuje o jednotlivých druhoch kyberšikany – o problémoch spojených s priamym útokom na dieťa, problémoch spojených s nevhodným obsahom alebo napodobňovaním nevhodného správania a problémami spojených s prostredím.

Sme súčasťou kybernetického priestoru, ktorý sa stal našou každodennou realitou. Schopnosť uvedomelého používania elektronických médií v kyberpriestore je zjavná už u najmenších detí a ovplyvňuje a podieľa sa na formovaní osobnosti človeka, dieťaťa. Z hľadiska sociálnej dimenzie je obdobie mladšieho školského veku obdobím, kedy sa dieťa zoznamuje s novými špecifickými druhmi interakcií, a to nielen v prostredí edukačnej reality, ale aj v online svete. Skúsenosť dieťaťa s rizikovým typom online komunikácie môže výrazne narušiť jeho psychický vývin. Ste ako učiteľ dostatočne informovaný o nástrahách kybernetického priestoru, ktorého užívateľmi sú vaši žiaci? Zoznámte sa s nástrahami a dopadmi kyberšikany, pretože deti sú aktívni používatelia aj tvorcovia mediálnych obsahov, na ktoré nadväzujú mnohé nevhodné formy online správania.

Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program je rozdelený do teoretickej a praktickej roviny.

V 120–minútovom videu sa účastník oboznámi s prejavmi a možnosťami riešenia kyberšikany na 1. stupni ZŠ. V teoretickej časti získa informácie o základných východiskách implementácie digitálnych technológií do vzdelávania aj o aktuálno-empirickom stave v domácom kontexte, v poňatí problematiky z pohľadu štátneho vzdelávacieho programu a o štruktúre rizikových foriem správania z pohľadu legislatívy a úrovne nebezpečenstva pre dieťa. V praktickej časti sa zaoberá reálnymi prípadmi nevhodného online správania, v ktorých sa dieťa stáva obeťou. Následne navrhuje možnosti prevencie proti rizikovému online správaniu detí v edukačnej realite základnej školy a záverečné zhrnutia.

  1. Úvod do problematiky
  2. Kyberšikana v kontexte domácich empirických zistení
  3. Kyberšikana z pohľadu ŠVP pre 1. stupeň ZŠ
  4. Štruktúra rizikového správania detí v online prostredí
  5. Charakteristika jednotlivých druhov kyberšikany:
    1. Problémy spojené s priamym útokom na dieťa
    2. Problémy spojené s nevhodným obsahom/napodobňovanie nevhodného správania
    3. Problémy spojené s prostredím
  1. Možnosti prevencie
  2. Záver
Rozsah vzdelávania:

120 minút