SPOLUPRÁCA
UČITEĽOV ZŠ
S PEDAGOGICKÝM
ASISTENTOM

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Mgr. Ľubica Procházková

Vyštudovala strednú pedagogickú školu so zameraním na vychovávateľstvo a neskôr pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave špeciálnu pedagogiku mentálne postihnutých. Počas svojej dlhoročnej praxe pracovala najprv ako vychovávateľka ŠKD a neskôr ako učiteľka nemeckého jazyka na základnej škole. Posledných viac ako 20 rokov sa venovala problematike integrácie a práce so žiakmi so ŠVVP na základnej škole na pozícii školského špeciálneho pedagóga a následne aj ako zástupkyňa riaditeľa pre špeciálne triedy v bežnej základnej škole. Aktuálne pracuje na pozícii riaditeľky základnej školy a zároveň sa naďalej venuje problematike práce so žiakmi so ŠVVP v bežnej základnej škole.

Vzdelávací program aktualizačného vzdelávania prináša pohľad praxe na spoluprácu pedagógov základných škôl s pedagogickými asistentami.

Každé dieťa je jedinečné a výnimočné a potrebuje osobitý prístup. Na to by mali prihliadať najmä učitelia vo svojej praxi. Mali by skúmať, hľadať a nachádzať nové možnosti a poznatky vo výchove a vzdelávaní. Kľúčovým poznatkom je fakt, že kvalitná spolupráca učiteľa s pedagogickým asistentom môže pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami priniesť výrazný posun vpred. Detí so ŠVVP pribúda, učitelia sa v praxi stretávajú so žiakmi s problémami či postihnutiami, od narušeného vývinu reči cez špecifické poruchy učenia, sluchové, zrakové, mentálne, telesné postihnutia až po psychosociálne narušenia.

Vzdelávací program ponúka pohľad na skúsenosti učiteľa, špeciálneho pedagóga a asistenta učiteľa z praxe a na pôsobenie pedagogického asistenta v základnej škole v rôznych oblastiach. Deťom so ŠVVP sa síce venuje viac pozornosti ako v minulosti, ale stále musia vynaložiť oveľa viac energie a úsilia, aby sa vyrovnali spolužiakom. Preto je povinnosťou škôl pomáhať týmto deťom rôznymi formami, metódami a spôsobmi.

Obsah vzdelávania:

Je rozdelený do dvoch častí, teoretickej a praktickej. V teoretickej oboznamuje o legislatívnych východiskách, základnej terminológii, kvalifikačných predpokladoch pedagogického asistenta, možnostiach financovania jeho osobných nákladov a o náplni jeho práce.

V praktickej časti sa zaoberá skúsenosťami pedagógov a asistentov priamo z praxe a ponúka ich pohľad na danú problematiku. Vzdelávací program prebieha v nasledovnej štruktúre:

  1. Úvod do problematiky
  2. Legislatívne východiská
  3. Terminológia
  4. Kvalifikačné predpoklady pedagogického asistenta
  5. Možnosti financovania osobných nákladov na pedagogického asistenta
  6. Náplň práce pedagogických asistentov
  7. Žiak so ŠVVP
  8. Úzka spolupráca asistenta s vyučujúcimi, so školským špeciálnym pedagógom, s rodičmi a so žiakmi so ŠVVP
  9. Úskalia asistencie, kde je hranica pomoci
  10. Postrehy z praxe a odporúčania
  11. Záver
Rozsah vzdelávania:

90 minút