SPOLUPRÁCA
UČITEĽOV ZŠ
S PEDAGOGICKÝM
ASISTENTOM
Typ vzdelávania
Aktualizačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Základná škola a GOŠ
Určené pre
Učiteľ 1. stupňa ZŠ
Učiteľ 2. stupňa ZŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
40,00 €
do eshopuMgr. Ľubica Procházková
Vyštudovala strednú pedagogickú školu so zameraním na vychovávateľstvo a neskôr pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave špeciálnu pedagogiku mentálne postihnutých. Počas svojej dlhoročnej praxe pracovala najprv ako vychovávateľka ŠKD a neskôr ako učiteľka nemeckého jazyka na základnej škole. Posledných viac ako 20 rokov sa venovala problematike integrácie a práce so žiakmi so ŠVVP na základnej škole na pozícii školského špeciálneho pedagóga a následne aj ako zástupkyňa riaditeľa pre špeciálne triedy v bežnej základnej škole. Aktuálne pracuje na pozícii riaditeľky základnej školy a zároveň sa naďalej venuje problematike práce so žiakmi so ŠVVP v bežnej základnej škole.
Vzdelávací program aktualizačného vzdelávania prináša pohľad praxe na spoluprácu pedagógov základných škôl s pedagogickými asistentami.
Každé dieťa je jedinečné a výnimočné a potrebuje osobitý prístup. Na to by mali prihliadať najmä učitelia vo svojej praxi. Mali by skúmať, hľadať a nachádzať nové možnosti a poznatky vo výchove a vzdelávaní. Kľúčovým poznatkom je fakt, že kvalitná spolupráca učiteľa s pedagogickým asistentom môže pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami priniesť výrazný posun vpred. Detí so ŠVVP pribúda, učitelia sa v praxi stretávajú so žiakmi s problémami či postihnutiami, od narušeného vývinu reči cez špecifické poruchy učenia, sluchové, zrakové, mentálne, telesné postihnutia až po psychosociálne narušenia.
Vzdelávací program ponúka pohľad na skúsenosti učiteľa, špeciálneho pedagóga a asistenta učiteľa z praxe a na pôsobenie pedagogického asistenta v základnej škole v rôznych oblastiach. Deťom so ŠVVP sa síce venuje viac pozornosti ako v minulosti, ale stále musia vynaložiť oveľa viac energie a úsilia, aby sa vyrovnali spolužiakom. Preto je povinnosťou škôl pomáhať týmto deťom rôznymi formami, metódami a spôsobmi.
Je rozdelený do dvoch častí, teoretickej a praktickej. V teoretickej oboznamuje o legislatívnych východiskách, základnej terminológii, kvalifikačných predpokladoch pedagogického asistenta, možnostiach financovania jeho osobných nákladov a o náplni jeho práce.
V praktickej časti sa zaoberá skúsenosťami pedagógov a asistentov priamo z praxe a ponúka ich pohľad na danú problematiku. Vzdelávací program prebieha v nasledovnej štruktúre:
- Úvod do problematiky
- Legislatívne východiská
- Terminológia
- Kvalifikačné predpoklady pedagogického asistenta
- Možnosti financovania osobných nákladov na pedagogického asistenta
- Náplň práce pedagogických asistentov
- Žiak so ŠVVP
- Úzka spolupráca asistenta s vyučujúcimi, so školským špeciálnym pedagógom, s rodičmi a so žiakmi so ŠVVP
- Úskalia asistencie, kde je hranica pomoci
- Postrehy z praxe a odporúčania
- Záver
90 minút