STRES
MANAŽMENT
U PEDAGÓGOV

Typ vzdelávania

Aktualizačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Základná umelecká škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický zamestnanec ZUŠ

Riaditeľ školy

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

Psychológ / Školský psychológ

Logopéd / Školský logopéd / Liečebný pedagóg

Vedúci pedagogický zamestnanec

Vedúci odborný zamestnanec

PhDr. Peter Kusy, PhD.

Vyštudoval jednoodborovú psychológiu, doktorandské štúdium ukončil v pedagogike a rigorózne konanie v psychológii. Praktické skúsenosti získal v rôznych zariadeniach – napr. Psychiatrická klinika FN v Nitre a Trenčíne, Krízové centrum Pálkovo centrum v Liptovskom Mikuláši, Krízové centrum Slniečko v Nitre, Krízové centrum DÚHA v Bratislave, Úsmev n. o. v Nových Zámkoch a Detský domov v Trnave. Absolvoval tiež ďalšie vzdelávanie a kurzy – napr. Muzikoterapia, Socioterapia, Muzikofiletika, Práca so snami v psychoterapii, Relaxačné techniky (Autogénny tréning a Jacobsonova progresívna svalová relaxácia), Hypnóza, Holotropné dýchanie, Vzťahová väzba a psychotraumatizácia a Lüscherov farebný test, Biology and Behavior in Psychology (ALISON, Ireland). Má úspešne absolvovaný dlhodobý psychoterapeutický výcvik v Integrovanej psychoterapii/Knobloch pod záštitou Medzinárodného strediska pre integrovanú psychoterapiu a zdravý životný štýl – INCIP v Kroměříži (ČR) – certifikovaný stupeň terapeut. Je zapísaný v zozname socioterapeutov SR pod záštitou Inštitútu psychoterapie a socioterapie – IPS. Aktívne sa zúčastňuje významných odborných a vedeckých konferencií a kongresov doma aj v zahraničí. Aktuálne pôsobí na akademickej pôde a zároveň vo vlastnej poradensko-terapeutickej praxi. Tiež lektoruje rôzne vzdelávania pre odborníkov z radov pomáhajúcich profesií v rámci školstva, zdravotníctva, sociálnych služieb, ale aj v súkromnom sektore.

Program aktualizačného vzdelávania ponúka účastníkom vymedzenie záťaže, napätia a stresu v kontexte psychohygieny pedagóga.

Téma psychohygieny v učiteľskom povolaní je v tejto dobe veľmi aktuálna. Je v živote pedagógov nevyhnutná nielen v pracovnej ale i v súkromnej oblasti. Jedným z problémov, ktoré pomáha psychohygiena zvládať je stres.

Učiteľský stres súvisí s výkonom učiteľskej profesie, jeho hlavné zdroje sa týkajú priamo aktérov vzdelávania, organizačných faktorov, prostredia a podmienok. Stres učiteľov môže mať na nich nepriaznivé účinky, pociťujú nedostatok motivácie a horlivosti vykonávať svoju prácu, majú slabý pracovný výkon a horšie medziľudské vzťahy. Pedagogická profesia je určite jedným z „najstresujúcejších“ povolaní.

Vzdelávanie pomôže účastníkovi spoznať tento problém, rozoznať typy stresu, zanalyzovať svoj stav, a hlavne osvojiť si metódy eliminujúce stres a posilňujúce duševné zdravie a spoznať stratégie zvládania záťažových situácií.

Obsah vzdelávania:
  1. Záťaž, napätie a stres a ich vymedzenie v kontexte psychohygieny pedagóga
  2. Distres a eustres alebo nie je stres ako stres
  3. Stresory a salutory – ako ich rozpoznať a čo s nimi ďalej?
  4. Copingové stratégie pedagógov
  5. Stresový audit alebo ako som na tom so stresom?
  6. Pokus o demytologizáciu pojmu stres
  7. Prirodzené riziká spojené s pedagogickou profesiou – syndróm vyhorenia a stresom podmienené (psychosomatické) ťažkosti
  8. Metódy eliminujúce stres a posilňujúce duševné zdravie
Rozsah vzdelávania:

10 hodín