ROZVÍJANIE
INTERKULTÚRNYCH
KOMPETENCIÍ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

Psychológ / Školský psychológ

Logopéd / Školský logopéd / Liečebný pedagóg

doc. PaedDr. Alica Petrasová, PhD.

Autorka pôsobí od 1. apríla 1997 ako vysokoškolská učiteľka na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Dlhodobo sa venuje zavádzaniu a výskumnému overovaniu inovačných stratégií v školskej praxi. Má skúsenosti z lektorskej činnosti doma i v zahraničí (USA, Poľsko, Taliansko, Dánsko, Španielsko a pod.) v oblasti rozvíjania kritického myslenia, realizácie a zavádzania multikultúrnej výchovy a inkluzívneho vzdelávania. Ako koordinátorka a riešiteľka národných a medzinárodných projektov sa podieľala na experimentálnom overovaní pedagogických stratégií, metód a foriem vyučovania; vypracovaní obsahu programov kontinuálneho vzdelávania a odborno-metodických manuálov pre pedagogických a odborných zamestnancov; na tvorbe učebných osnov a študijných materiálov. Získala niekoľko národných i medzinárodných certifikátov. Je aktívne činná v profesionálnych vládnych i mimovládnych organizáciách.

Vzdelávací program inovačného vzdelávania priblíži multikultúrnu výchovu ako integrovanú súčasť vzdelávacieho obsahu a pedagógom pomôže rozvíjať interkultúrne kompetencie žiakov naprieč jednotlivými vzdelávacími oblasťami a učebnými predmetmi.

Problematika multikulturalizmu je na Slovensku aktuálna. Vzdelávací program má za cieľ rozvíjať interkultúrne kompetencie žiakov, a tým prispievať ku komplexnosti výchovy a vzdelávania. Rozvinuté interkultúrne kompetencie umožňujú jedincom analyzovať a vyhodnocovať nové situácie, spôsoby správania a myslenia bez predsudkov a stereotypov, a tak vytvárať priaznivé prostredie na komunikáciu s ľuďmi z iného kultúrneho prostredia. Hlavným cieľom vzdelávania je poskytnúť účastníkovi teoretické informácie a praktické odporúčania ako rozvíjať interkultúrne kompetencie žiakov, naučí sa ako plánovať ale aj realizovať edukačný proces tak, aby žiaci rozvíjali komunikačné spôsobilosti a konanie v interkultúrnych situáciách.

Vzdelávací program ukáže ako vytvárať motivujúce výchovno-vzdelávacie prostredie, kde sa každý cíti rešpektovaný a má šancu vymieňať si názory a spolupracovať s ostatnými v procese učenia sa. Ďalším z cieľov vzdelávania je osvojiť si a realizovať rôzne pedagogické stratégie a vyučovacie metódy a formy kooperatívnej spolupráce na rozvíjanie interkultúrnej komunikácie a dialógu, ale napríklad aj oboznámiť sa s filmami s problematikou extrémistických fenoménov.

Obsah vzdelávania:

OBSAH VZDELÁVACIEHO PROGRAMU

Učebné texty a prezentácie sú v 5 lekciách:

  1. Multikulturalizmus, multikulturalita, multikultúrna výchova – teoretické východiská
  2. Multikultúrna výchova a interkultúrne kompetencie
  3. Interkultúrne kompetencie – spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách
  4. Interkultúrny dialóg
  5. Subkultúry a kontrakultúry

Učebné texty sú doplnené komentovanými prezentáciami. Prezentované modelové aktivity sú zamerané na prácu s textom, filmom a médiami.

Rozsah vzdelávania:

50 hodín