ADAPTÁCIA
DETÍ SO ŠVVP
V BEŽNEJ MŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Mgr. Jana Venzelová, PhD.

Vyštudovala odbor Predškolská pedagogika na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela Banskej Bystrici. na tejto univerzite ukončila aj doktorandské štúdium v odbore Predškolská a elementárna pedagogika a vo výskume sa zaoberala jazykovou a literárnou gramotnosťou detí predškolského veku. Aktuálne pracuje v materskej škole ako učiteľka. Od roku 2017 spolupracuje s Metodickým centrom Univerzity Mateja Bela na realizácii škôl v prírode a online vzdelávania pre slovenské školy a vzdelávacie centrá v zahraničí. Pracovné nasadenie si spríjemňuje školami v prírode a berie ich ako dovolenku a oddych popri práci. Rada navštevuje nové miesta, cestuje, relaxuje, má rada prírodu, zvieratá a rada spoznáva nových ľudí. Má rada, keď sú deti usmiate a využívajú svoj potenciál v aktivitách, ktoré pre nich pripravuje.

Vzdelávací program inovačného vzdelávania, ktorý predstaví učiteľom materských škôl teoretické aj praktické východiská adaptácie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v prostredí bežnej materskej školy.

Materská škola je pre dieťa po rodinnom prostredí spravidla prvým cudzím prostredím, kde sa musí prispôsobiť a adaptovať. Učiteľky prvých ročníkov materskej školy by mali mať zvlášť na zreteli fakt, že deti prichádzajúce do kolektívu majú odlišnú úroveň psychického, sociálneho aj motorického vývinu, s rozdielnymi hygienickými, stravovacími a v neposlednom rade emocionálnymi návykmi. Stále častejšie sa stretávame aj s pribúdajúcimi deťmi so ŠVVP. Prostredie materskej školy má byť inkluzívnym prostredím zabezpečujúcim všetkým deťom bez rozdielu výchovu a vzdelávanie a naplnenie ich potrieb.

Vzdelávací program frekventantovi predstaví teoretické a praktické východiská výchovy a vzdelávania dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v bežnej triede MŠ počas celého procesu – od prijatia dieťaťa do MŠ cez adaptačný proces až po podporu detí v podmienkach MŠ podľa druhu postihnutia alebo znevýhodnenia. Absolvovaním programu účastník nadobudne základné poznatky o vzdelávaní dieťaťa so ŠVVP v MŠ a možnostiach jeho rozvoja. Cieľom vzdelávacieho programu je zvyšovanie kompetencií pedagógov v oblasti vzdelávania detí so ŠVVP v bežnej triede MŠ a získanie poznatkov a postupov ako viesť výchovno-vzdelávací proces, ak sa v bežnej triede MŠ vyskytuje dieťa/deti so ŠVVP.

Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje učebné texty v desiatich lekciách a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie praktickej implementácie odborných poznatkov sú pripravené dve dištančné úlohy. Na overenie zvládnutia teoretických poznatkov frekventant absolvuje test s výberom jednej správnej odpovede.

  • Vymedzenie základných pojmov
  • Adaptácia dieťaťa a adaptačný proces
  • Kompetencie učiteľa a pedagogická diagnostika / Dištančná úloha 1
  • Individuálny výchovno-vzdelávací program
  • Spolupráca s odborníkmi, inkluzívny tím
  • Spolupráca s rodičmi
  • Inkluzívne vzdelávanie v bežnej triede materskej školy / Dištančná úloha 2
  • Možnosti podpory dieťaťa s mentálnym postihnutím a so zdravotným znevýhodnením
  • Možnosti podpory dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia
  • Možnosti podpory dieťaťa s nadaním
Rozsah vzdelávania:

50 hodín