BUDOVANIE
KVALITNÉHO
UČITEĽSKÉHO
KOLEKTÍVU

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Základná umelecká škola

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Darina Výbohová, PhD.

Vyštudovala učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov fyzika a základy techniky na Pedagogickej fakulte v Banskej Bystrici. Po absolvovaní štúdia pôsobila ako pedagóg na ZŠ vo Zvolene, neskôr v Metodicko-pedagogickom centre. Aktuálne sa venuje profesijnému rozvoju vedúcich pedagogických zamestnancov v oblasti vedenia ľudí. Od roku 2000 kontinuálne pracuje ako koordinátor viacerých projektov medzinárodnej spolupráce so školami, regionálnymi inštitúciami a zahraničnými partnermi so zameraním na transfer inovácii do edukačného procesu. Je učiteľkou profesijného rozvoja, mentor, kouč a konzultant atestačného konania s dlhoročnou praxou v oblasti poradenstva v profesijnom rozvoji PZ/OZ. Oblasti vzdelávania:

  • Atestačné konanie – portfólio pedagogický zamestnanec/ odborný zamestnanec
  • Vedúci pedagogický zamestnanec/ Vedúci odborný zamestnanec – vedenie ľudí, rozvoj zamestnancov, projekty spolupráce
  • STEM, prírodovedná gramotnosť, environmentálna výchova, aktivizujúce metódy …

Program inovačného vzdelávania je zameraný na oboznámenie sa s princípmi a technikami efektívneho budovania učiteľského kolektívu a vedenia ľudí v pracovných skupinách a tímoch.

Problematika rozvoja líderstva je jedna z dôležitých kompetencií vedúceho pedagogického zamestnanca. Túto zručnosť definujú aj profesijné štandardy, no najmä je potrebná v samotnej praxi pri práci s ľuďmi. Každý vedúci zamestnanec v školstve by mal ovládať základné zručnosti práce s ľuďmi, s tímom a mal by poznať a aplikovať základné princípy komunikácie.

Vo svojej teoretickej rovine je vzdelávací program zameraný na zjednotenie porozumenia základnej terminológie v oblasti vedenia ľudí a tímov. Frekventant sa oboznámi s nástrojmi diagnostiky a autodiagnostiky predpokladov pre líderstvo a tímovú spoluprácu.

Okrem teoretických poznatkov sa oboznámi s príkladmi z praxe a osvojí si možnosti práce s tímom s využitím komunikačných zručností a nástrojov na efektívne riešenie konfliktov v skupine, spozná efektívne techniky na podporu komunikácie, kreativity a kooperácie.

Absolvent programu inovačného vzdelávania si rozšíri kompetencie v oblasti líderstva a bude schopný:

  • zostaviť tímy a skupiny,
  • kriticky hodnotiť a riešiť konflikty a záťažové situácie a
  • motivujúcim spôsobom vytvárať vzťahy v kolektíve založené na vzájomnom rešpekte a dôvere.
Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program je zostavený z učebných textov v online forme, ktoré sú doplnené o aktivity pre aplikačnú časť a 3 dištančné úlohy. Vypracovanie dištančných úloh podmieňuje prístup k ďalším častiam vzdelávania a k ukončeniu vzdelávania.

  • Personálne riadenie školy, základné pojmy
  • Predpoklady tímovej práce
  • Dištančná úloha 1 – Štýly vedenia
  • Podpora kreatívneho myslenia v tíme
  • Kooperatívnosť
  • Techniky na podporu a zlepšenie spolupráce
  • Dištančná úloha 2– Tímové role
  • Komunikatívnosť
  • Efektívna komunikácia, učiaca sa škola
  • Dištančná úloha 3 – Spôsoby riešenia konfliktov
  • Záverečný test – overenie poznatkov zo samoštúdia
  • Záverečná prezentácia – Návrh projektu zmeny na podporu, zlepšenie, zavedenie kultúry kolegiálnej spolupráce a tímovej práce s využitím nástrojov a postupov z obsahu inovačného vzdelávania 
Rozsah vzdelávania:

50 hodín