ČITATEĽSKÁ
GRAMOTNOSŤ
PRE 2. STUPEŇ ZŠ
Typ vzdelávania
Inovačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Základná škola a GOŠ
Určené pre
Učiteľ 2. stupňa ZŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
150,00 €
do eshopuPaedDr. Monika Gregušová
Pochádza z Kysuckého Nového Mesta, hoci už 10 rokov žije a pracuje v Žiline. Jej stredoškolské štúdiá sa viažu k Strednej pedagogickej škole v Turčianskych Tepliciach, kde ukončila odbor Učiteľstvo pre materské školy a o rok neskôr aj odbor Vychovávateľstvo. Je absolventkou Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici v odbore Učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy, neskôr tiež v odbore Učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov pre 2. stupeň základných škôl v predmete matematika. Svoj profesijný rast obohatila Prípravou kvalifikovaných učiteľov 1. stupňa ZŠ s rozšírením kvalifikácie na vyučovanie CJ (ANJ) a rigoróznou skúškou na Pedagogickej fakulte PU v Prešove s témou Komparácia predprimárneho a primárneho matematického vzdelávania v Austrálii a na Slovensku. Počas 23-ročnej pedagogickej praxe v základnej škole zúročila poznatky nadobudnuté z predchádzajúcich štúdií. Srdcu blízka jej však ostala problematika rozvoja čitateľskej, matematickej a finančnej gramotnosti žiakov základnej školy, ktorej sa venuje 6 rokov v pozícii lektor programov vzdelávania v Metodicko-pedagogickom centre i v ďalších vzdelávacích inštitúciách. V uvedených oblastiach tiež v posledných niekoľkých rokoch spolupracovala s rôznymi vydavateľstvami pri tvorbe a recenzovaní učebných zdrojov.
Program inovačného vzdelávania je zameraný na problematiku rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov 2. stupňa základnej školy.
Čitateľská gramotnosť je téma, ktorá sa prelína každým stupňom základnej školy. Jej základy sa tvoria už v materskej škole v podobe predčitateľskej gramotnosti. Následne sa postupne rozvíja na 1. a 2. stupni základnej školy. Od žiakov sa vyžaduje nielen zvládnutie techniky čítania, ale tiež porozumenie čítanému textu, jeho analyzovanie a kritické posúdenie.
Vzdelávací program je zameraný na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti na 2. stupni základnej školy. V úvode je obsah programu koncentrovaný na teoretické východiská k danej problematike – čitateľská gramotnosť, čítanie s porozumením, procesy porozumenia čítaného textu z pohľadu medzinárodnej štúdie PISA. Ďalej ponúka program vybrané techniky a stratégie, ktoré by prispeli k rozvoju čitateľskej gramotnosti žiakov 2. stupňa základnej školy – uvádza opisy jednotlivých techník a stratégií podporené konkrétnymi ukážkami.
Absolvent programu inovačného vzdelávania si rozšíri a aktualizuje kompetencie v oblasti:
- identifikovania procesov porozumenia čítaného textu,
- tvorby úloh v kontexte jednotlivých procesov porozumenia čítaného textu,
- aplikovania vybraných techník a stratégií na podporu čitateľskej gramotnosti žiakov 2. stupňa základnej školy do výchovno-vzdelávacieho procesu.
Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia programu sú pripravené 2 dištančné úlohy.
- Čitateľská gramotnosť
- Medzinárodné štúdie v súvislosti s čitateľskou gramotnosťou
- Procesy porozumenia čítaného textu
- Metódy a techniky na podporu rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov
50 hodín