FINANČNÁ
GRAMOTNOSŤ
PRE 1. STUPEŇ ZŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Monika Reiterová, PhD.

Je absolventkou Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave. Pôsobila ako učiteľka na gymnáziu a niekoľko rokov pracovala v Štátnom pedagogickom ústave. Spolupracovala s viacerými ďalšími inštitúciami, napr. NÚCEM, MPC, CVTI, pedagogické fakulty. Bola členkou expertnej medzirezortnej skupiny pre finančnú gramotnosť, je spoluautorkou Národného štandardu finančnej gramotnosti. Je autorkou viacerých publikácií z oblasti matematiky a finančnej gramotnosti. Absolvovala medzinárodný program v oblasti duševného vlastníctva.

Program inovačného vzdelávania je zameraný na aktuálnu a v školách často preberanú tému finančného vzdelávania. Nie je len prípravou na to, aby učiteľ vedel rozvíjať finančnú gramotnosť svojich žiakov, ale aby i sám získal odborné vedomosti a zručnosti v tejto oblasti.

Každá škola má povinnosť implementovať finančné vzdelávanie do svojho školského vzdelávacieho programu a realizovať ho. Na to potrebuje učiteľov, ktorí sú v oblasti finančného vzdelávania zdatní. Prax ukazuje, že sa učitelia boja realizovať finančné vzdelávanie, pretože sami pociťujú nedostatky v tejto oblasti. Preto sme vzdelávací program rozdelili na odbornú a implementačnú časť.

Cieľom vzdelávacieho programu je: poznať základné pravidlá riadenia financií vrátane rizík s tým spojených, vedieť nájsť, vyhodnotiť a použiť informácie na stanovenie a naplánovanie finančných cieľov. K ich dosiahnutiu získať prostriedky, na ich zhodnotenie efektívne využívať finančné služby. Plniť si svoje finančné záväzky. Zveľaďovať a chrániť si svoj aj zverený majetok. Orientovať sa a vedieť uplatniť svoje spotrebiteľské práva.

Informácie získané v odbornej časti vzdelávania sú prínosné nielen pre váš pracovný, ale aj pre osobný život. Získate prehľad o tom, čo by mali vedieť žiaci na konci prvého stupňa základnej školy. Zároveň dostanete inšpiráciu pri plánovaní finančného vzdelávania na svojej škole.

Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia odbornej časti je zostavený test s 30 položkami s výberom práve jednej správnej odpovede. Na overenie implementačnej (didaktickej) časti je pripravená dištančná úloha.

  • Odborná časť

    • Potreby a hodnoty
    • Osobné údaje a informácie
    • Peniaze
    • Trhový mechanizmus
    • Korupcia a podvod
    • Spotrebiteľ a jeho práva
    • Majetok
    • Exekúcia
    • Cash flow
    • Dane
    • Finančný trh
    • Úvery
    • Tvorba a zhodnocovanie rezerv
    • Dôchodok
    • Poistenie
    • Finančné plánovanie
    • Modely finančného plánovania
    • Výchova k podnikaniu
  • Test
  • Implementačná časť

    • Finančné vzdelávanie
    • Metódy a formy vyučovania
    • Emócie v rozhodovaní
    • Čo má vedieť žiak (na konci prvého stupňa ZŠ)
  • Dištančná úloha
Rozsah vzdelávania:

50 hodín