FINANČNÁ
GRAMOTNOSŤ
PRE 2. STUPEŇ ZŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Monika Reiterová, PhD.

Je absolventkou Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave. Pôsobila ako učiteľka na gymnáziu a niekoľko rokov pracovala v Štátnom pedagogickom ústave. Spolupracovala s viacerými ďalšími inštitúciami, napr. NÚCEM, MPC, CVTI, pedagogické fakulty. Bola členkou expertnej medzirezortnej skupiny pre finančnú gramotnosť, je spoluautorkou Národného štandardu finančnej gramotnosti. Je autorkou viacerých publikácií z oblasti matematiky a finančnej gramotnosti. Absolvovala medzinárodný program v oblasti duševného vlastníctva.

Program inovačného vzdelávania prináša spracovanú oblasť finančného vzdelávania, ktorú má každá škola povinnosť implementovať do svojho školského vzdelávacieho programu. Pomôže vám pripraviť sa a zvládnuť jej realizáciu na 2. stupni základnej školy.

Finančné vzdelávanie je prínosné a dôležité pre každého človeka. Každý deň robíme rozhodnutia spojené s financiami. Nie vždy sa však rozhodneme správne, dôsledkom čoho vznikajú problémy. Chceme, aby ste vedeli predísť vzniku problémov spojených s financiami v bežnom živote. Vzdelávanie finančnej gramotnosti nie je len prípravou na to, aby ste vedeli rozvíjať finančnú gramotnosť svojich žiakov, ale aby ste sa rozvíjali aj vo svojom osobnom živote.

Na implementáciu finančného vzdelávania potrebuje škola učiteľov, ktorí sú v oblasti finančného vzdelávania zdatní. Prax ukazuje, že sa učitelia boja realizovať finančné vzdelávanie, pretože sami pociťujú nedostatky v tejto oblasti. Preto sme vzdelávací program rozdelili na odbornú a implementačnú časť.

Cieľom finančného vzdelávania je, aby ste poznali základné pravidlá riadenia financií vrátane rizík s tým spojených, vedeli nájsť, vyhodnotiť a použiť informácie na stanovenie a naplánovanie finančných cieľov. K ich dosiahnutiu získali prostriedky, na ich zhodnotenie efektívne využívali finančné služby. Plnili si svoje finančné záväzky. Zveľaďovali a chránili si svoj aj zverený majetok. Orientovali sa a vedeli uplatniť svoje spotrebiteľské práva. Jednoducho, žili spokojný a plnohodnotný život.

Informácie získané v odbornej časti vzdelávania sú prínosné nielen pre váš pracovný, ale aj pre osobný život. Získate prehľad o tom, čo by mali vedieť žiaci na konci druhého stupňa základnej školy (prípadne na nižšom stupni gymnázia s osemročným štúdiom). Inšpiruje vás pri plánovaní finančného vzdelávania vo vašej škole.

Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá (4), ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia odbornej časti je zostavený test s 30 položkami s výberom práve jednej správnej odpovede. Na overenie implementačnej (didaktickej) časti je pripravená dištančná úloha.

  • Odborná časť

    • Potreby a hodnoty
    • Osobné údaje a informácie
    • Peniaze
    • Trhový mechanizmus
    • Korupcia a podvod
    • Spotrebiteľ a jeho práva
    • Majetok
    • Exekúcia
    • Cash flow
    • Dane
    • Finančný trh
    • Úvery
    • Tvorba a zhodnocovanie rezerv
    • Dôchodok
    • Poistenie
    • Finančné plánovanie
    • Modely finančného plánovania
    • Výchova k podnikaniu
  • Test
  • Implementačná časť
    • Finančné vzdelávanie
    • Metódy a formy vyučovania
    • Emócie v rozhodovaní
    • Čo má vedieť žiak (na konci druhého stupňa ZŠ)
  • Dištančná úloha
Rozsah vzdelávania:

50 hodín