KRÍZOVÁ
KOMUNIKÁCIA
S RODIČMI V ZŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

PaedDr. Katarína Winterová

Autorka pôsobí ako sociálna pedagogička, rodičovská poradkyňa a koučka v súkromnej praxi. Vyštudovala Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Dlhodobo sa venuje deťom, rodičovskému poradenstvu a koučingu, píše články o výchove. Je presvedčená, že neexistuje dobré alebo zlé dieťa, hoci sa to tak mnohým javí. Problém detí je mnohokrát zástupným problémom rodičov, učiteľov a vychovávateľov. Jej prácou je počúvať, sprevádzať rodičov na ceste ich rodičovstva a pomáhať im rozpletávať ťažkosti vo výchove. Taktiež ich nasmerovať na to krásne, čo v každej rodine bez ohľadu na veľkosť problémov a ťažkostí je.

Program inovačného vzdelávania pomôže pedagógom naučiť sa efektívne viesť krízovú komunikáciu tak, aby emócie neovplyvňovali spôsob a cieľ rozhovoru.

Rozhovor pedagóga s rodičmi býva sprevádzaný rôznymi emóciami a reakciami. Nebývajú to však vždy len emócie pozitívne, prítomný môže byť aj hnev, smútok, stres, zmätenosť, hľadanie vinníka... A to najmä vtedy, ak pedagóg otvára náročnú a problematickú oblasť.

Absolvent vzdelávacieho programu získa ucelené vedomosti a informácie o krízovej komunikácii s rodičmi, informácie o efektívnom, praktickom a pomáhajúcom komunikačnom štýle s rodičmi najmä v situáciách, ktoré bývajú emocionálne vypäté a náročné.

Dôležitou časťou vzdelávacieho programu sú praktické informácie, návody a odporúčania na vedenie krízovej komunikácie, ako aj vhľad do krízových situácií, ktoré sa vyskytujú v školskom prostredí.

Absolvent programu bude vedieť:

  • spoznať krízové a náročné životné situácie, ktoré sa môžu vyskytovať v školskom prostredí,
  • zorientovať sa a pochopiť, prečo rodič alebo žiak reagujú a komunikujú v napätých a konfliktných situáciách rôznymi spôsobmi,
  • použiť efektívnu komunikáciu, ktorá pomôže pri riešení ťažkostí a problémov žiaka,
  • systematicky využívať teoretické a praktické odborné vedomosti pri krízovej komunikácii s rodičmi.
Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program v 10 lekciách obsahuje učebné texty a komentované prezentácie, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený jeden test s 20 položkami s výberom jednej správnej odpovede.

  1. Posol zlých správ
  2. Komunikácia
  3. Nenásilná komunikácia
  4. Umenie počúvať
  5. Empatia a asertivita
  6. Kríza a konflikt
  7. Ako reagujeme v emočne napätých situáciách
  8. Emócie
  9. Čo sa deje, keď...?
  10. Krízová komunikácia 
Rozsah vzdelávania:

50 hodín