KYBERŠIKANA
V KONTEXTE
PRIMÁRNEHO
VZDELÁVANIA

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Mgr. Zuzana Vagaská

Ukončila bakalárske štúdium v odbore predškolská a elementárna pedagogika a magisterské štúdium v študijnom odbore učiteľstvo pre primárne vzdelávanie na PdF UNIPO v Prešove. Absolvovala semestrálnu stáž so zameraním na e-bezpečnosť na školách na PdF Univerzity Palackého v Olomouci. Doktorandské štúdium, ktorému sa momentálne venuje, je zamerané na tému Rizikové online správanie – kyberšikana a iné formy agresie zamerané na žiaka v mladšom školskom veku.

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na problematiku kyberšikany a upriamuje pozornosť na prejavy aktuálnych trendov v rizikovom online správaní detí mladšieho školského veku.

Vzdelávací program prináša základné teoretické východiská o IKT v primárnom vzdelávaní a o ich význame pre súčasnú generáciu detí. Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je dať do pozornosti prejavy aktuálnych trendov v rizikovom online správaní detí mladšieho školského veku, informuje o možnostiach riešenia tohto novodobého fenoménu na školách a zároveň ponúka prehľad o preventívnych programoch.

Absolvent programu inovačného vzdelávania získa:

  • základné poznatky o IKT v rámci 1. st. ZŠ a ich význame pre deti,
  • informácie o kyberšikane ako sociálnopatologickom a edukačnom probléme,
  • poznatky o rôznych formách rizikového online správania spolu s reálnymi prípadmi,
  • návrh implementácie témy kyberšikany do obsahu vzdelávania prostredníctvom mediálnej výchovy,
  • odporúčania o možnostiach prevencie a intervencie.
Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje 10 lekcií na preštudovanie:

  1. IKT ako súčasť primárneho vzdelávania a ich význam pre súčasnú generáciu detí
  2. Kyberšikana ako sociálnopatologický a edukačný problém
  3. Používanie internetu v kontexte empirických reflexií
  4. Nedodržiavanie používateľských podmienok ako predpoklad pre výskyt kyberšikany na 1. stupni ZŠ
  5. Problémy spojené s priamym útokom na dieťa
  6. Problémy spojené s nevhodným obsahom
  7. Problémy spojené s prostredím
  8. Kyberšikana ako súčasť mediálnej výchovy na 1. st. ZŠ
  9. Možnosti prevencie a intervencie kyberšikany
  10. Analýza preventívnych programov, záverečné zhrnutie
  11. Záverečná prezentácia
Rozsah vzdelávania:

50 hodín