PEDAGOGICKÁ
DIAGNOSTIKA
A EVALVÁCIA
V PRAXI MŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Mgr. Jitka Jackulíková

Autorka pracuje ako učiteľka v ZŠ s MŠ, čiastočne ako školský psychológ a lektor pre viaceré vzdelávacie inštitúcie. Má za sebou 20 rokov praxe ako učiteľka a riaditeľka materskej školy, diagnostickú a terapeutickú prax v centre pedagogicko-psychologického poradenstva, 17 ročnú prax ako pedagóg na základnej škole. Pôsobila ako lektorka na vysokej škole. Zaujíma sa o problematiku pedagogickej diagnostiky, sociálneho a morálneho vývinu, témy integrácie a inklúzie.

Program inovačného vzdelávania ponúka príležitosť pre rozvoj pedagogických kompetencií v oblasti evalvácie a diagnostikovania detí predškolského veku, posudzovania individuálnych prejavov dieťaťa či školskej pripravenosti vo všetkých oblastiach rozvoja dieťaťa.

Vzdelávací program odpovedá na požiadavky praxe a potrebu dovzdelávania pedagógov v oblasti diagnostiky. Úzko súvisí s témami špeciálnej pedagogiky, poznatkov psychológie, s aktuálnou témou inklúzie a realizovania individualizácie v pedagogickej praxi. Rešpektuje limity pedagógov v materských školách a zameriava sa na ponuku možnej realizácie diagnostického procesu v podmienkach materských škôl. Na to, aby mohol pedagóg úspešne plánovať, no najmä uskutočňovať výchovno-vzdelávacie ciele s prihliadnutím na individuálne osobitosti detí, musí dobre poznať proces pedagogickej diagnostiky. Táto zručnosť dáva pedagógom príležitosť ešte lepšie a hlbšie spoznať dieťa v aktuálnom spoločenskom prostredí inklúzie. Absolvent získa prehľad o možnostiach a postupoch pre realizáciu pedagogickej diagnostiky a pre evalváciu detí v predškolskom veku.

Cieľom vzdelávacieho programu je, aby absolvent:

  • Získal prehľad o možnostiach a spôsobe realizácie pedagogickej diagnostiky v materskej škole.
  • Oboznámil sa so základnými diagnostickými metódami a technikami v pedagogickej diagnostike, s možnosťami zaznamenávania a dokumentácie.
  • Porozumel nutnosti rešpektovania individuality jedinca a poznať podmienky pre objektívnosť diagnostikovania.
  • Spoznal dôležitosť pedagogickej diagnostiky vo výchovno-vzdelávacom procese a rozšíriť diagnostickú kompetenciu pedagógov materskej školy.
Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje 11 učebných textov, 6 prezentácií, 3 zadanie dištančných úloh a online záverečný test. Súčasťou teoretického obsahu vzdelávania sú príklady z praxe.

  • Základné otázky pedagogickej diagnostiky – proces diagnostikovania
  • Diagnostická kompetencia, význam pedagogickej diagnostiky
  • Základné metódy pedagogickej diagnostiky v materskej škole
    • Pozorovanie, testy, hárky
    •  Hra a diagnostikovanie
  • Problematika školskej zrelosti a školskej pripravenosti
    • Testy školskej zrelosti
    • Testy laterality, verbálne skúšky
Rozsah vzdelávania:

50 hodín