PRÍRODOVEDNÁ
GRAMOTNOSŤ
PRE 2. STUPEŇ ZŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Určené pre

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Mariana Páleníková

Pracuje celý život v školstve. Najskôr učila deti a mládež, teraz vzdeláva a školí hlavne učiteľov. Vyskúšala školy rôznych typov, učila mladších aj starších, cudzincov aj domácich, biológiu aj telesnú výchovu. Aktuálne pracuje na Štátnom pedagogickom ústave v pozícii výskumného a vývojového zamestnanca pre biológiu a environmentálnu výchovu. Snaží sa presadzovať inovatívne metódy v prírodovedných predmetoch so zameraním na bádateľsky orientované vyučovanie. Aktívne sa zapája do procesu hodnotenia úloh prírodovednej gramotnosti v medzinárodných meraniach (TIMSS a PISA).

Mgr. Peter Kelecsényi, PhD.

Študoval na Prírodovedeckej fakulte a Fakulte matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov v kombinácii chémia – fyzika. Dizertačnú prácu obhájil na katedre didaktiky fyziky a teoretickej fyziky FMFI UK. Vyše dvadsať rokov učí najmä fyziku na gymnáziách. Je dlhoročným vedeckým a výskumným zamestnancom Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave. Spolupracuje na tvorbe pedagogických dokumentov predmetu fyzika a metodických materiálov pre učiteľov prírodovedných predmetov. Je spoluautorom série pracovných zošitov fyziky pre žiakov základnej školy. Podporuje inovatívne metódy vyučovania prírodovedných predmetov so zameraním na bádateľsky orientované vyučovanie.

Program inovačného vzdelávania prinesie účastníkovi komplexnú predstavu o pojme prírodovedná gramotnosť, kde vo vyučovacom procese sa s ňou stretáva a ako ju môže napĺňať. Pomôže mu sprístupniť ju žiakom nielen tradičným spôsobom ale i s použitím bádateľskému prístupu.

Aktuálne platný ŠVP je orientovaný na získavanie prírodovednej gramotnosti, ale mnoho učiteľov nemá komplexnú predstavu o tom, čo všetko tento pojem zahŕňa. Aj preto vyučovanie prírodovedných predmetov v tejto oblasti zaostáva. Ďalšie pripravované kurikulum bude klásť ešte väčší dôraz na bádateľsky orientované vyučovanie a získavanie spôsobilostí vedeckej práce. A súčasne, ak sa chceme porovnávať, výsledky našich žiakov v medzinárodných meraniach v hodnotení prírodovednej gramotnosti sú slabšie ako v okolitých štátoch – určite nechceme zostať „na chvoste“.

Je dôležité si uvedomiť, že každý jednotlivec prejavuje prírodovednú gramotnosť rôznymi spôsobmi. Najdôležitejšie však je, aby bol schopný aplikovať prírodovednú gramotnosť v každodennom živote. Pod prírodovednou gramotnosťou teda rozumieme znalosť a pochopenie prírodovedných pojmov a postupov potrebných pre vlastné rozhodovanie, účasť na občianskom a kultúrnom živote a ekonomickú produktivitu.

Vzhľadom na to, že tradičné vyučovanie kladie dôraz na fakty a porozumenie, existuje stále priestor na zlepšovanie výučby prírodovedných predmetov, a to smerom k bádateľským aktivitám.

Absolvovaním programu si vytvoríte komplexnú predstavu o pojme prírodovedná gramotnosť, kde vo vyučovaní sa s ňou stretávate a príklady, akým spôsobom ju môžete napĺňať. Zistíte, čo sú spôsobilosti vedeckej práce a akými aktivitami ich môžete so žiakmi realizovať, čo sa myslí pod pojmom vyššie myšlienkové operácie a ako k nim tvoriť úlohy.

Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje učebné texty a vzdelávacie videá, ktoré ich dopĺňajú. Na overenie zvládnutia vzdelávacieho programu musí účastník vypracovať 3 dištančné úlohy.

  • Prírodovedná gramotnosť
  • Bádanie
  • Tvorba úloh
  • Didaktické testy
  • Typy úloh
  • Taxonómia vzdelávacích cieľov
  • Medzinárodné merania v oblasti prírodovednej gramotnosti
  • Prepojenie obsahu a kompetencií v prírodovedných predmetoch
Rozsah vzdelávania:

50 hodín