PRÍRODOVEDNÉ
VZDELÁVANIE
V MŠ
Typ vzdelávania
Inovačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Materská škola
Určené pre
Učiteľ MŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
150,00 €
do eshopuprof. PaedDr. Adriana Wiegerová, Ph.D.
Študovala na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre v učiteľskom odbore pedagogika – biológia. Po skončení štúdia začala pracovať v základnej škole, kde sa stretla so špecializovaným vzdelávaním na prvom stupni. Súbežne pracovala v Iuvente, viedla Centrum prieskumných a experimentálnych aktivít. V roku 1997 nastúpila na Pedagogickú fakultu UK, na Katedru predškolskej a elementárnej pedagogiky, kde sa venovala predovšetkým predmetom didaktického zamerania s dôrazom na prírodovedu a prvouku. Na pôde fakulty realizovala rigoróznu skúšku. Od roku 1994 študovala doktorandský študijný program v odbore pedagogika na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. V roku 2011 ukončila pôsobenie na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave a išla pracovať na Fakultu humanitných štúdií UTB v Zlíne, kde pôsobila do roku 2022. Od roku 2023 pôsobí na Katedre pedagogiky Filozofickej fakulty UK v Bratislave. Venuje sa didaktike, ale aj pedeutológii, práci s doktorandmi a v ostatnom čase duálnemu vzdelávaniu. Garantovala a garantuje vysokoškolské študijné programy, v ktorých sama prednáša práve didakticky a výchovne ladené predmety. V ostatnom čase pracovala na projekte TAČR (Technická grantová agentúra ČR), v ktorom pripravovala zavedenie koncepcie bádateľsky orientovaného vzdelávania do kurikula materských škôl. V roku 2021 bola vymenovaná za profesorku v odbore predškolská a elementárna pedagogika.
Program inovačného vzdelávania je zameraný na rozvoj prírodovedného vzdelávania u detí predškolského veku. Vznikol pre potreby učiteľov materských škôl, v snahe poskytnúť im komplexné informácie z danej témy, teoretické poznatky, no najmä inovatívne a bádateľské praktické námety, kde je dieťa predškolského veku aktérom v prírodovednom vzdelávaní.
Vzdelávací program reflektuje nové poznatky o dieťati predškolského veku vo vzťahu k prezentácii konceptu aktérstva. Poukazuje na inakosť súčasných predškolákov s dôrazom na potenciál aktivít prírodovedného vzdelávania. Cieľom vzdelávacieho programu je poskytnúť teoretické a zároveň praktické námety na uvažovanie o inováciách v prírodovednom vzdelávaní v podmienkach materských škôl. Informácie a teoretické vedomosti nadobudnuté absolvovaním vzdelávacieho programu využijú učitelia materských škôl v praxi, pomôžu im vo výchovno-vzdelávacom procese v oblasti prírodovedného vzdelávania. Absolvent vzdelávacieho programu získa prehľad o:
- súčasnej charakteristike dieťaťa predškolského veku,
- základnej orientácii v teoretických diskurzoch o súčasnom postavení materskej školy,
- koncepcii bádateľsky orientovaného vzdelávania a jej uplatnení v podmienkach materskej školy,
- didaktických možnostiach transferu prírodovedných tém do kurikula materskej školy.
Zároveň sa naučí:
- analyzovať didaktické postupy z hľadiska BOV,
- pripraviť komiks,
- pripraviť prácu v centre aktivít, zvoliť postup pre skupinovú a párovú prácu detí.
Vzdelávací program v 10 lekciách prebieha dištančnou formou. Pre jeho úspešné ukončenie je potrebné vypracovať a odoslať na kontrolu 4 dištančné úlohy a absolvovať záverečnú prezentáciu pred trojčlennou komisiou.
Po jeho úspešnom ukončení máte možnosť priznania príplatku za profesijný rozvoj vo výške 3 % tarifného platu.
Lekcie vzdelávacieho programu:
Lekcia 01: Aké je súčasné dieťa predškolského veku
Lekcia 02: Aký je súčasný diskurz o postavení materskej školy
Lekcia 03: Dieťa ako aktér v prírodovednom vzdelávaní
Lekcia 04: Poznávanie a vzdelávanie
Lekcia 05: Dieťa ako malý vedec
Lekcia 06: Učiteľ ako podporovateľ detskej zvedavosti
Lekcia 07: Princíp odkrývania „tajomstva“ v prírodovednom vzdelávaní
Lekcia 08: Ako pracovať s komiksom
Lekcia 09: Skupinová práca ako podporná stratégia diskusie medzi aktérmi
Lekcia 10: Podnety z reálneho prostredia
50 hodín