PROBLÉMOVÉ
SPRÁVANIE
V MŠ
Typ vzdelávania
Inovačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Materská škola
Určené pre
Učiteľ MŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
150,00 €
do eshopuPhDr. Anna Janovská, PhD.
V roku 1984 absolvovala štúdium psychológie na filozofickej fakulte UPJŠ v Košiciach, kde v roku 2012 úspešne ukončila externé doktorandské štúdium. V priebehu svojej profesionálnej kariéry pracovala ako psychologička v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Od roku 2008 pracuje ako odborná asistentka na univerzite (PU v Prešove, UPJŠ v Košiciach) a aktuálne popri tom aj ako školská psychologička v základnej škole. V priebehu svojej psychologickej praxe, zamerania predmetov, ktoré vyučuje, ale tiež výskumnej a publikačnej činnosti sa venuje problematike školskej psychológie, problémového správania sa, výchovného poradenstva, ale aj rozvíjaniu komunikačných a kooperačných spôsobilosti a riešeniu konfliktov v školskej praxi.
Program inovačného vzdelávania sa zameriava na problémové správanie v materskej škole, ktoré pre učiteľa predstavuje výraznú záťaž v jeho pedagogickej praxi. Popisuje základné vývinové zvláštnosti súvisiace s náročnými prejavmi v správaní predškolákov. Po absolvovaní vzdelávacieho programu učitelia a pedagogickí asistenti materských škôl lepšie porozumejú jednotlivým formám problémového správania, ich príčinám a možnostiam ich prevencie či riešenia pri zohľadnení špecifík prvých šiestich rokov života.
Skúsenosti z praxe a aj výskumy poukazujú na to, že rôzne prejavy problémového správania detí patria medzi situácie, ktoré pedagógovia vnímajú ako závažný zdroj záťaže vo svojej pedagogickej práci. Počet detí s rôznymi problémami (externalizovanými – napr. agresívne prejavy a internalizovanými – napr. úzkosti, depresie) narastá a ich prvé prejavy sú často prítomné už pred nástupom do školy. Prevencia a včasná intervencia sú najúčinnejšími spôsobmi ako ich výskyt eliminovať alebo aspoň zmierniť. Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je zvýšiť vedomosti a kompetencie pedagógov v prevencii a intervencii problémového správanie v materskej škole. Frekventant sa oboznámi a porozumie formám, príčinám aj prejavom problémového správania predškolákov. Spozná spôsoby prevencie a intervencie externalizovaných a internalizovaných problémov v materskej škole.
Pedagogické kompetencie, ktoré absolvent získa štúdiom vzdelávacieho programu:
- spozná základné pojmy a definície týkajúce sa problémového správania,
- absolvent vie identifikovať signály externalizovaných a internalizovaných problémov v správaní,
- absolvent dokáže porozumieť týmto problémom v správaní detí,
- absolvent dokáže zvoliť a realizovať postupy na predchádzanie problémovému správaniu v materskej škole,
- dokáže zvoliť a realizovať vhodnú intervenciu v prípade problémového správania v materskej škole.
Vzdelávací program je rozdelený do 10 lekcií. Obsahuje 5 komentovaných prezentácii, z ktorých dve obsahujú aj témy, ktoré nie sú obsiahnuté v učebných textoch. Obsahuje tri dištančné úlohy pre účastníkov. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený test.
Tematické celky vzdelávacieho programu:
- Náročné/problémové správanie – vymedzenie pojmov, príčiny a najčastejšie prejavy
- Vývinové súvislosti problémového správania
- Vzťahová väzba a jej poruchy
- Agresívne správanie a jeho prejavy v predškolskom veku
- Najčastejšie agresívne prejavy u predškolákov a možnosti ich riešenia
- Niektoré vybrané formy problémového správania predškolákov
- Detské strachy a úzkosti
- Depresívne prejavy v predškolskom veku
- Psychosomatické ťažkosti v predškolskom veku
- Problémy v správaní na báze ADD/ADHD
- Problémy v správaní na báze porúch autistického spektra
- Ako predchádzať problémovým situáciám v materskej škole a riešiť ich
50 hodín