PROBLÉMOVÉ
SPRÁVANIE
V MŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

PhDr. Anna Janovská, PhD.

V roku 1984 absolvovala štúdium psychológie na filozofickej fakulte UPJŠ v Košiciach, kde v roku 2012 úspešne ukončila externé doktorandské štúdium. V priebehu svojej profesionálnej kariéry pracovala ako psychologička v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Od roku 2008 pracuje ako odborná asistentka na univerzite (PU v Prešove, UPJŠ v Košiciach) a aktuálne popri tom aj ako školská psychologička v základnej škole. V priebehu svojej psychologickej praxe, zamerania predmetov, ktoré vyučuje, ale tiež výskumnej a publikačnej činnosti sa venuje problematike školskej psychológie, problémového správania sa, výchovného poradenstva, ale aj rozvíjaniu komunikačných a kooperačných spôsobilosti a riešeniu konfliktov v školskej praxi.

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na problémové správanie v materskej škole, ktoré pre učiteľa predstavuje výraznú záťaž v jeho pedagogickej praxi. Popisuje základné vývinové zvláštnosti súvisiace s náročnými prejavmi v správaní predškolákov. Po absolvovaní vzdelávacieho programu učitelia a pedagogickí asistenti materských škôl lepšie porozumejú jednotlivým formám problémového správania, ich príčinám a možnostiam ich prevencie či riešenia pri zohľadnení špecifík prvých šiestich rokov života.

Skúsenosti z praxe a aj výskumy poukazujú na to, že rôzne prejavy problémového správania detí patria medzi situácie, ktoré pedagógovia vnímajú ako závažný zdroj záťaže vo svojej pedagogickej práci. Počet detí s rôznymi problémami (externalizovanými – napr. agresívne prejavy a internalizovanými – napr. úzkosti, depresie) narastá a ich prvé prejavy sú často prítomné už pred nástupom do školy. Prevencia a včasná intervencia sú najúčinnejšími spôsobmi ako ich výskyt eliminovať alebo aspoň zmierniť. Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je zvýšiť vedomosti a kompetencie pedagógov v prevencii a intervencii problémového správanie v materskej škole. Frekventant sa oboznámi a porozumie formám, príčinám aj prejavom problémového správania predškolákov. Spozná spôsoby prevencie a intervencie externalizovaných a internalizovaných problémov v materskej škole.

Pedagogické kompetencie, ktoré absolvent získa štúdiom vzdelávacieho programu:

  • spozná základné pojmy a definície týkajúce sa problémového správania,
  • absolvent vie identifikovať signály externalizovaných a internalizovaných problémov v správaní,
  • absolvent dokáže porozumieť týmto problémom v správaní detí,
  • absolvent dokáže zvoliť a realizovať postupy na predchádzanie problémovému správaniu v materskej škole,
  • dokáže zvoliť a realizovať vhodnú intervenciu v prípade problémového správania v materskej škole.
Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program je rozdelený do 10 lekcií. Obsahuje 5 komentovaných prezentácii, z ktorých dve obsahujú aj témy, ktoré nie sú obsiahnuté v učebných textoch. Obsahuje tri dištančné úlohy pre účastníkov. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený test.

Tematické celky vzdelávacieho programu:

  1. Náročné/problémové správanie – vymedzenie pojmov, príčiny a najčastejšie prejavy
  2. Vývinové súvislosti problémového správania
  3. Vzťahová väzba a jej poruchy
  4. Agresívne správanie a jeho prejavy v predškolskom veku
  5. Najčastejšie agresívne prejavy u predškolákov a možnosti ich riešenia
  6. Niektoré vybrané formy problémového správania predškolákov
  7. Detské strachy a úzkosti
  8. Depresívne prejavy v predškolskom veku
  9. Psychosomatické ťažkosti v predškolskom veku
  10. Problémy v správaní na báze ADD/ADHD
  11. Problémy v správaní na báze porúch autistického spektra
  12. Ako predchádzať problémovým situáciám v materskej škole a riešiť ich
Rozsah vzdelávania:

50 hodín