PSYCHOHYGIENICKÉ
MINIMUM
PEDAGÓGOV

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Základná škola a GOŠ

Stredná škola

Základná umelecká škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Učiteľ SŠ

Pedagogický zamestnanec ZUŠ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

PhDr. Peter Kusy, PhD.

Vyštudoval jednoodborovú psychológiu, doktorandské štúdium ukončil v pedagogike a rigorózne konanie v psychológii. Praktické skúsenosti získal v rôznych zariadeniach – napr. Psychiatrická klinika FN v Nitre a Trenčíne, Krízové centrum Pálkovo centrum v Liptovskom Mikuláši, Krízové centrum Slniečko v Nitre, Krízové centrum DÚHA v Bratislave, Úsmev n. o. v Nových Zámkoch a Detský domov v Trnave. Absolvoval tiež ďalšie vzdelávanie a kurzy – napr. Muzikoterapia, Socioterapia, Muzikofiletika, Práca so snami v psychoterapii, Relaxačné techniky (Autogénny tréning a Jacobsonova progresívna svalová relaxácia), Hypnóza, Holotropné dýchanie, Vzťahová väzba a psychotraumatizácia a Lüscherov farebný test, Biology and Behavior in Psychology (ALISON, Ireland). Má úspešne absolvovaný dlhodobý psychoterapeutický výcvik v Integrovanej psychoterapii/Knobloch pod záštitou Medzinárodného strediska pre integrovanú psychoterapiu a zdravý životný štýl – INCIP v Kroměříži (ČR) – certifikovaný stupeň terapeut. Je zapísaný v zozname socioterapeutov SR pod záštitou Inštitútu psychoterapie a socioterapie – IPS. Aktívne sa zúčastňuje významných odborných a vedeckých konferencií a kongresov doma aj v zahraničí. Aktuálne pôsobí na akademickej pôde a zároveň vo vlastnej poradensko-terapeutickej praxi. Tiež lektoruje rôzne vzdelávania pre odborníkov z radov pomáhajúcich profesií v rámci školstva, zdravotníctva, sociálnych služieb, ale aj v súkromnom sektore.

Program inovačného vzdelávania ponúka účastníkom základný prehľad a oboznámenie sa s témami týkajúcimi sa starostlivosti o mentálne zdravie pedagógov pôsobiacich v edukačnom prostredí v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu.

Hlavným cieľom vzdelávania je pripomenúť riziká, ktoré so sebou pedagogická profesia prináša a tiež ponúknuť niektoré profylaktické, preventívne, ale aj intervenčné možnosti, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou psychohygienickej starostlivosti v pomáhajúcich profesiách.

Celý obsah programu je vyskladaný z teoretických informácií, mnohých výskumných zistení a praktických skúseností, ktoré akcentujú práve dôležitosť a nevyhnutnosť psychohygieny v živote.

Absolvent programu dokáže porozumieť základným psychohygienickým princípom a implementovať ich do vlastnej pedagogickej praxe. Dokáže identifikovať u seba a ostatných kolegov príznaky syndrómu vyhorenia, prípadne ďalších stresových syndrómov. Orientuje sa v základných preventívnych a intervenčných opatreniach v kontexte stres manažmentu a syndrómu vyhorenia.

Vzdelávanie pomôže účastníkovi pri starostlivosti o svoje duševné zdravie, bude vedieť eliminovať riziká syndrómu vyhorenia a stresom podmienených zdravotných ťažkostí. Oboznámi sa so stratégiami zvládania záťažových situácií a uvedomí si dôležitosť rovnováhy medzi pracovných a osobným životom.

Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje 9 lekcií. Jeho súčasťou sú 3 dištančné úlohy.

  1. Psychohygiena ako (nevyhnutná) súčasť (života) pedagógov
  2. Stres a jeho manažment – základné vymedzenia, mýty a fakty o strese
  3. Stresory a salutory – ako ich rozpoznať a stratégie zvládania stresu
  4. Riziká spojené s pedagogickou profesiou – syndróm vyhorenia a stresom podmienené (psychosomatické) ťažkosti
  5. Ako nestratiť nadšenie? – prevencia syndrómu vyhorenia
  6. Supervízia a sebareflexia ako nástroj prevencie (nielen) vyhorenia pedagóga
  7. Work-life balance v kontexte psychohygieny pedagóga
  8. Metódy eliminujúce stres a posilňujúce duševné zdravie
  9. Implementácia psychohygienických princípov do vlastnej pedagogickej praxe 
Rozsah vzdelávania:

50 hodín