ROZVÍJANIE
A OVEROVANIE
ŠKOLSKEJ
SPÔSOBILOSTI

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

PaedDr. Žaneta Kunštárová

Autorka pôsobí ako učiteľka v materskej škole. Má za sebou 32 rokov pedagogickej praxe, 6 z nich ako zástupkyňa riaditeľa pre materskú školu. V edukačnej realite preferuje moderné a inovatívne prístupy, metódy a stratégie. Veľký dôraz kladie na osobnostne orientovanú výchovu a vzdelávanie, samostatnosť dieťaťa a podnetnosť edukačného prostredia, v ktorom sa dieťa rozvíja.

Program inovačného vzdelávania ponúka komplexný náhľad na inštitucionalizovanú predškolskú edukáciu a vývinové charakteristiky dieťaťa pred vstupom do školského prostredia.

Hlavným cieľom programu inovačného vzdelávania je prehĺbiť, rozšíriť a inovovať profesijné kompetencie pedagogických zamestnancov pri rozvíjaní a overovaní školskej spôsobilosti dieťaťa.

Účastník vzdelávania si prehĺbi poznanie o vnútorných väzbách obsahu predprimárneho vzdelávania, o zákonitostiach psychického a fyzického vývinu dieťaťa a o rozvoji jeho osobnosti na konci predškolského obdobia. Dokáže rozlíšiť dominantný štýl učenia sa dieťaťa a na tomto poznaní vytvárať podnetné učebné prostredie, rozvíjať sebahodnotiace spôsobilosti a samostatnosť. Získa kompetencie hodnotiť dosiahnutie cieľov podľa stanovených kritérií úspešnosti, plánovať a projektovať výchovno-vzdelávaciu činnosť v súlade s dosiahnutou úrovňou a potenciálom detí.

Absolvent po ukončení vzdelávacieho programu:

  • orientuje sa v štruktúre predprimárneho vzdelávania,
  • identifikuje vývinové a individuálne charakteristiky dieťaťa pred vstupom do školy,
  • identifikuje psychologické a sociálne faktory učenia sa dieťaťa,
  • pozná metódy a formy podporujúce aktívne (zážitkové, skúsenostné) učenie sa dieťaťa,
  • podporuje sebauvedomenie dieťaťa a rozvíja základy jeho sebahodnotenia,
  • plánuje výchovno-vzdelávaciu činnosť v súlade s výsledkami pedagogickej diagnostiky a analýzou predchádzajúcej výučby.
Obsah vzdelávania:

Program je štruktúrovaný do siedmich lekcií. K učebným textom ponúka praktické námety, ktoré sú súčasťou dvoch komentovaných PPT prezentácií. Obsahuje tri dištančné úlohy a vedomostný test.

  1. Predprimárne vzdelávanie – formy, ciele, obsah
  2. Školská spôsobilosť dieťaťa, zákonitosti jeho vývinu a rozvoja
  3. Individualizovaný prístup vo výchove a vzdelávaní
  4. Podnetné prostredie ako prostriedok efektívnej stimulácie dieťaťa
  5. Spätná väzba a jej význam na ceste dieťaťa za poznaním
  6. Návrh rozvíjajúcich aktivít predškoláka
  7. Spôsoby diagnostikovania a hodnotenia školskej spôsobilosti
Rozsah vzdelávania:

50 hodín