ROZVOJ
GRAFOMOTORIKY
V MŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

PaedDr. Žaneta Kunštárová

Autorka pôsobí ako učiteľka v materskej škole. Má za sebou 32 rokov pedagogickej praxe, 6 z nich ako zástupkyňa riaditeľa pre materskú školu. V edukačnej realite preferuje moderné a inovatívne prístupy, metódy a stratégie. Veľký dôraz kladie na osobnostne orientovanú výchovu a vzdelávanie, samostatnosť dieťaťa a podnetnosť edukačného prostredia, v ktorom sa dieťa rozvíja.

Inovačné vzdelávanie ponúka komplexný pohľad na grafomotoriku a jej cielený rozvoj u dieťaťa predškolského veku. Je syntézou základných teoretických východísk a praktických námetov rozvoja grafomotorických zručností detí, ktoré sú základom pre úspešné budúce písanie v škole. Jeho hlavným cieľom je prehĺbiť, rozšíriť a inovovať profesijné kompetencie pedagogických a odborných zamestnancov v oblasti grafomotorického rozvoja u predškolákov.

Vzdelávací program absolventovi pomáha spoznať zákonitosti a princípy predprimárnej edukácie a význam ich uplatňovania vo výchovno-vzdelávacej činnosti. Po absolvovaní programu bude pedagóg schopný aplikovať a využívať nielen rozmanité stratégie pri realizácii aktivít na rozvoj grafomotorických zručností detí, dokáže podporovať aj prirodzenú aktivitu a tvorivosť detí, využívať a vytvárať vhodné materiálne a technické zázemie.

Pedagóg bude schopný identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky dieťaťa prostredníctvom jeho výtvarného prejavu, projektovať aktivity a plánovať úlohy a činnosti detí pre efektívne dosiahnutie vymedzených cieľov, interpretovať výsledky diagnostiky a vyvodiť závery pre ďalšiu výchovno-vzdelávaciu činnosť, prípadne jej optimalizáciu. Obsah vzdelávacieho programu je koncipovaný tak, že ponúka množstvo praktických námetov pre začínajúcich učiteľov, no zároveň ponúka skúseným pedagógom nový pohľad a moderné prístupy vo výchove a vzdelávaní. Téma je implementovaná do súčasnej modernej edukácie, tzv. edukácie orientovanej na osobnosť dieťaťa.

Obsah vzdelávania:

Program obsahuje učebné texty s praktickými námetmi zdokumentované prostredníctvom videí priamo z praxe materskej školy, ktoré sú súčasťou 4 prezentácií so sprievodným slovom.

Súčasťou programu sú 2 dištančné úlohy, záverečné zadanie a test. Učebné texty sú rozdelené do tematických celkov:

  1. Predprimárna edukácia – základné východiská
  2. Grafomotorika v rozvoji dieťaťa predškolského veku – pojmy, vzťahy a súvislosti
  3. Pracovné činnosti na podporu motorického rozvoja dieťaťa
  4. Hrové aktivity a prstové cvičenia na rozvoj jemnej motoriky
  5. Výtvarné aktivity ako prostriedok rozvoja grafomotoriky
  6. Detská kresba a jej hodnota pri spoznávaní osobnosti dieťaťa
  7. Grafomotorické predpoklady písania
  8. Nácvik grafomotorických prvkov v projekte
  9. Diagnostikovanie a hodnotenie úrovne grafomotorických zručností dieťaťa
Rozsah vzdelávania:

50 hodín