ROZVOJ
SOCIÁLNYCH
A MORÁLNYCH
KOMPETENCIÍ
ŽIAKA ZŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Sociálny pedagóg

PaedDr. Mgr. Jitka Jackulíková

Autorka pracuje ako učiteľka v ZŠ s MŠ, čiastočne ako školský psychológ a lektor pre viaceré vzdelávacie inštitúcie. Má za sebou 20 rokov praxe ako učiteľka a riaditeľka materskej školy, diagnostickú a terapeutickú prax v centre pedagogicko-psychologického poradenstva, 17 ročnú prax ako pedagóg na základnej škole. Pôsobila ako lektorka na vysokej škole. Zaujíma sa o problematiku pedagogickej diagnostiky, sociálneho a morálneho vývinu, témy integrácie a inklúzie.

Vzdelávací program inovačného vzdelávania ponúka príležitosť pre rozvoj pedagogických kompetencií v oblasti rozvoja sociálneho správania a morálneho konania žiakov základných škôl.

Vzdelávací program reflektuje požiadavky praxe, odraz situácie v spoločnosti a potrebu rozšírenia kompetencií pedagógov v danej oblasti. Súvisí s témami etickej, občianskej a spoločenskej výchovy a psychológie a tiež s rozvojom sociálnych a komunikačných zručností žiakov. Orientuje sa na ponuku možnej realizácie inovačných metód sociálneho a morálneho rozvoja žiakov v podmienkach bežnej školy. Absolvovaním programu získa pedagóg prehľad o teóriách sociálneho a morálneho vývinu žiakov a teoretický vstup do danej témy a praktické nástroje a metódy na rozvoj sociomorálnych kompetencií žiakov, ktoré sú využiteľné na triednických hodinách, na hodinách etickej a občianskej výchovy. Oboznámi sa s technikami v oblasti sociálneho a morálneho rozvoja žiaka.

Obsah vzdelávania:

Program obsahuje učebné texty rozdelené do 10 tematických celkov:

  1. Východiská k téme - predpoklady sociomorálneho správania
  2. Charakteristika žiaka
  3. Teórie morálneho vývinu
  4. Morálny a sociálny vývin
  5. Morálne usudzovanie, sociometria
  6. Sociálna interakcia učiteľ – žiak
  7. Stimulácia sociomorálneho vývinu
  8. Metódy stimulácie sociomorálneho usudzovania
  9. Stimulácia morálneho usudzovania žiakov – návrh aktivít
  10. Pedagogické príležitosti pre sociomorálny rozvoj žiaka

Účastník vzdelávania má k dispozícii 10 učebných textov, 6 nahovorených PPT prezentácií, 2 zadania dištančných úloh a test formou online platformy.

Rozsah vzdelávania:

50 hodín