SOCIÁLNA
AGRESIA
DETÍ V MŠ
Typ vzdelávania
Inovačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Určené pre
Učiteľ MŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
Psychológ / Školský psychológ
150,00 €
do eshopuPaedDr. Monika Homolová
Interná doktorandka, Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku, Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky Vyštudovala učiteľstvo v aprobácii geografia a výtvarné umenie, predškolskú a elementárnu pedagogiku, primárne vzdelávanie a rozširujúce vzdelávanie špeciálnej pedagogiky. Pôsobila ako vychovávateľka v ŠKD a učiteľka na 1. stupni základnej školy. V pedagogickej praxi sa venovala aj deťom s poruchami učenia, správania alebo s inými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Momentálne sa profesijne orientuje na sociálnu agresiu detí predškolského veku a inkluzívne vzdelávanie. Okrem toho sa venuje publikovaniu odborných a vedeckých článkov v slovenských i zahraničných časopisoch a publikáciách.
Vzdelávací program rieši problematiku sociálnej agresie detí v materskej škole.
Materská škola býva po rodine spravidla druhým priestorom, kde deti nadväzujú sociálne vzťahy a rozširujú si sociálne spôsobilosti. Vzájomné vzťahy vytvárajú v triede určitú klímu, a keď sú ohrozené, vzniká priestor pre vznik sociálno-patologických vzťahov. Na ich predchádzanie a riešenie vznikol vzdelávací program, ktorý sa venuje téme agresie, agresivity, sociálnych vzťahov detí predškolského veku. Zameriava sa na špecifickú formu šikanovania – skryté agresívne správanie. Orientuje sa aj na identifikáciu, formy, prejavy a mechanizmy vzniku skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine. Prezentuje metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine. Predostiera učiteľom inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania. Všetky nadobudnuté vedomosti zo vzdelávacieho programu pomôžu učiteľom vo výchovno-vzdelávacom procese identifikovať prejavy a mechanizmy vzniku skrytého agresívneho správania detí v sociálnej skupine.
Absolvent vzdelávania získa:
- základné poznatky o tom, čo je to agresia, agresivita, sociálne vzťahy v období predškolského veku,
- poznatky o tom, ako sa prejavuje skryté agresívne správanie narúšajúce sociálne vzťahy,
- poznatky o tom, ako identifikovať skryté agresívne správanie v sociálnej skupine a aké metódy na to využívať,
- spozná inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania,
- poznatky o modulovom učení sa a model riešenia sociálnych vzťahov,
- poznatky o prevencii a preventívnych aktivitách a programoch.
Vzdelávací program obsahuje 10 lekcií a komentované prezentácie. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený online test, na overenie praktickej implementácie odborných poznatkov sú pripravené tri dištančné úlohy a záverečná práca.
- Základné pojmy, sociálne vzťahy v predškolskom veku, agresia v sociálnych kontaktoch
- Skryté agresívne správanie narúšajúce sociálne vzťahy
- Mechanizmus, formy a prejavy skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine
- Identifikácia skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine
- Metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v skupine – pozorovanie, sociometrický status - dištančná úloha 1
- Metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine – kresba, komiks - dištančná úloha 2
- Inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania
- Modulové učenie sa v riešení latentne agresívneho správania
- Preventívne aktivity a programy ako nástroj pomoci pre pedagógov - dištančná úloha 3
- Aktivity na usmernenie agresívneho správania
50 hodín