SOCIÁLNA
AGRESIA
DETÍ V MŠ

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Určené pre

Učiteľ MŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Psychológ / Školský psychológ

PaedDr. Monika Homolová

Interná doktorandka, Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku, Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky Vyštudovala učiteľstvo v aprobácii geografia a výtvarné umenie, predškolskú a elementárnu pedagogiku, primárne vzdelávanie a rozširujúce vzdelávanie špeciálnej pedagogiky. Pôsobila ako vychovávateľka v ŠKD a učiteľka na 1. stupni základnej školy. V pedagogickej praxi sa venovala aj deťom s poruchami učenia, správania alebo s inými špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Momentálne sa profesijne orientuje na sociálnu agresiu detí predškolského veku a inkluzívne vzdelávanie. Okrem toho sa venuje publikovaniu odborných a vedeckých článkov v slovenských i zahraničných časopisoch a publikáciách.

Vzdelávací program rieši problematiku sociálnej agresie detí v materskej škole.

Materská škola býva po rodine spravidla druhým priestorom, kde deti nadväzujú sociálne vzťahy a rozširujú si sociálne spôsobilosti. Vzájomné vzťahy vytvárajú v triede určitú klímu, a keď sú ohrozené, vzniká priestor pre vznik sociálno-patologických vzťahov. Na ich predchádzanie a riešenie vznikol vzdelávací program, ktorý sa venuje téme agresie, agresivity, sociálnych vzťahov detí predškolského veku. Zameriava sa na špecifickú formu šikanovania – skryté agresívne správanie. Orientuje sa aj na identifikáciu, formy, prejavy a mechanizmy vzniku skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine. Prezentuje metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine. Predostiera učiteľom inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania. Všetky nadobudnuté vedomosti zo vzdelávacieho programu pomôžu učiteľom vo výchovno-vzdelávacom procese identifikovať prejavy a mechanizmy vzniku skrytého agresívneho správania detí v sociálnej skupine.

Absolvent vzdelávania získa:

  • základné poznatky o tom, čo je to agresia, agresivita, sociálne vzťahy v období predškolského veku,
  • poznatky o tom, ako sa prejavuje skryté agresívne správanie narúšajúce sociálne vzťahy,
  • poznatky o tom, ako identifikovať skryté agresívne správanie v sociálnej skupine a aké metódy na to využívať,
  • spozná inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania,
  • poznatky o modulovom učení sa a model riešenia sociálnych vzťahov,
  • poznatky o prevencii a preventívnych aktivitách a programoch.
Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program obsahuje 10 lekcií a komentované prezentácie. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí je zostavený online test, na overenie praktickej implementácie odborných poznatkov sú pripravené tri dištančné úlohy a záverečná práca.

  1. Základné pojmy, sociálne vzťahy v predškolskom veku, agresia v sociálnych kontaktoch
  2. Skryté agresívne správanie narúšajúce sociálne vzťahy
  3. Mechanizmus, formy a prejavy skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine
  4. Identifikácia skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine
  5. Metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v skupine – pozorovanie, sociometrický status - dištančná úloha 1
  6. Metódy zisťovania skrytého agresívneho správania v sociálnej skupine – kresba, komiks - dištančná úloha 2
  7. Inhibičné stratégie ako možnosti riešenia skryto agresívneho správania
  8. Modulové učenie sa v riešení latentne agresívneho správania
  9. Preventívne aktivity a programy ako nástroj pomoci pre pedagógov - dištančná úloha 3
  10. Aktivity na usmernenie agresívneho správania
Rozsah vzdelávania:

50 hodín