STIMULÁCIA
PROSOCIÁLNEHO
SPRÁVANIA
PREDŠKOLÁKA

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Určené pre

Učiteľ MŠ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

PaedDr. Mgr. Jitka Jackulíková

Autorka pracuje ako učiteľka v ZŠ s MŠ, čiastočne ako školský psychológ a lektor pre viaceré vzdelávacie inštitúcie. Má za sebou 20 rokov praxe ako učiteľka a riaditeľka materskej školy, diagnostickú a terapeutickú prax v centre pedagogicko-psychologického poradenstva, 17 ročnú prax ako pedagóg na základnej škole. Pôsobila ako lektorka na vysokej škole. Zaujíma sa o problematiku pedagogickej diagnostiky, sociálneho a morálneho vývinu, témy integrácie a inklúzie.

Program inovačného vzdelávania reflektuje požiadavky praxe na potrebu rozšírenia kompetencií pedagógov materskej školy v oblasti stimulácie prosociálneho správania detí predškolského veku.

V aktuálnom spoločenskom prostredí sa čoraz častejšie vyskytuje problémové správanie a konanie jednotlivcov s absenciou prosociálneho správania. Vieme, že škola nemôže suplovať úlohu rodiny, ale môže výrazne ovplyvniť sociálne správanie a morálne konanie žiakov od najmenších detí. Práve tento program dáva pedagógom materskej školy príležitosť pre využitie ponúkaných metód na rozvoj spomínaných kompetencií.

Inovačné vzdelávanie je určené pre pedagógov materskej školy, ktorí môžu ovplyvňovať a podporovať sociomorálny vývin detí a ich prosociálne správanie.

Po absolvovaní programu získa pedagogický pracovník prehľad o predpokladoch a teóriách sociálneho a morálneho vývinu dieťaťa, teoretický vstup do danej témy a praktické nástroje/metódy na rozvoj sociomorálnych kompetencií podporujúcich prosociálne spávanie. Oboznámi sa s inovačnými metódami a technikami podporujúcimi prosociálne správanie a konanie dieťaťa, ktoré môže realizovať denne v rannom kruhu, v edukačných aktivitách alebo v situačných príhodách.

Obsah vzdelávania:
  1.  Východiská k téme prosociálne správanie
  2. Prosociálnosť, prosociálne správanie
  3. Predpoklady rozvoja prosociálneho správania v predškolskom veku
  4. Morálny a sociálny vývin
  5. Sociomorálny vývin ako predpoklad prosociálneho správania
  6. Prosociálne správanie a úlohy pedagóga
  7. Metódy a techniky podporujúce prosociálne správanie dieťaťa
Rozsah vzdelávania:

50 hodín