ZVYŠOVANIE
KOMPETENCIÍ PEDAGÓGOV
PRE PRÁCU SO ŽIAKMI
SO ŠVVP POTREBAMI
Typ vzdelávania
Inovačné vzdelávanie
Typ inštitúcie
Základná škola a GOŠ
Stredná škola
Určené pre
Učiteľ 1. stupňa ZŠ
Učiteľ 2. stupňa ZŠ
Učiteľ SŠ
Pedagogický asistent / Vychovávateľ
Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg
150,00 €
do eshopuPhDr. Monika Novotná, PhD
Autorka pôsobí ako školská špeciálna pedagogička v školskom zariadení a v súkromnej praxi. Má za sebou 17 rokov štúdia špeciálnej pedagogiky a približne toľko rokov odbornej a pedagogickej praxe. Fascinuje ju práca s rôzne obdarenými deťmi. Preferuje dynamickú diagnostiku, v ktorej sa aktuálny stav dieťaťa nevníma ako definitívny, práve naopak, je štartovacou čiarou, od ktorej sa možno odraziť, aby sme sa mohli priblížiť potenciálu jeho učenia. Základom je pre ňu rodina a jej dve vlastné výnimočné deti, s ktorými rada trávi čas a nechá sa od nich viesť a učiť o tom, aký je život…
Program inovačného vzdelávania je zameraný na zvyšovanie zručností pedagógov v poznávaní žiakov a ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb. Priblíži mnohé možnosti podpory žiakov, ale aj možnosti pedagogickej diagnostiky a hodnotenia svojej práce.
Aktuálna novela zákonov v oblasti školstva zavádza princíp inkluzívneho vzdelávania. Škola má prostredníctvom školského podporného tímu plniť úlohy v systéme poradenstva a prevencie, ako je napr. koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania, zabezpečiť uplatňovanie používania prístupov a stratégií, ktoré vyplývajú z jednotlivých odborov vedy a techniky, spolupracovať so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi pri podpore detí a žiakov.
Na to je potrebné inovovanie kompetencií pedagógov v tejto oblasti.
Program inovačného vzdelávania prináša postupy, ako identifikovať a spoznať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiaka a poskytnúť mu adekvátnu formu podpory na úrovni učiteľ/žiak.
Absolvent programu inovačného vzdelávania:
- pozná základné pojmy a definície z oblasti špeciálnej pedagogiky,
- vie identifikovať včasné signály a aktuálne signály oslabených funkcií žiaka ovplyvňujúcich učenie,
- pozná možnosti pedagogickej diagnostiky ako prvého stupňa podpory žiaka,
- rozumie záverom v odbornej správe a na základe nej vie vypracovať v spolupráci so školským podporným tímom individuálny vzdelávací program,
- pozná a aplikuje ďalšie stupne podpory žiaka so ŠVVP,
- pozná možnosti a zmysel evalvácie svojej práce a práce tímu.
Cieľom inovačného vzdelávania je napomôcť vytvoreniu takého školského prostredia, ktoré by poskytovalo všetkým žiakom rovnaké šance na dosiahnutie zodpovedajúceho stupňa vzdelania a zabezpečilo tak podmienky pre naplnenie ich základného práva na vzdelanie.
Kurz je štruktúrovaný do desiatich lekcií, každá obsahuje komentovanú prezentáciu a učebné texty. Obsahuje dve dištančné úlohy pre účastníkov. Na overenie zvládnutia teoretických vedomostí sú zostavené dva testy.
- Základné pojmy
- Kompetencie učiteľa, pedagogická diagnostika
- Závery z odborného vyšetrenia a tvorba individuálneho vzdelávacieho programu
- Možnosti podpory v škole, školský podporný tím
- Možnosti podpory žiaka s vývinovými poruchami učenia
- Možnosti podpory žiaka s ťažkosťami v správaní
- Možnosti podpory žiaka s nadaním
- Možnosti podpory žiaka s poruchou autistického spektra
- Možnosti spolupráce školy s rodinou
- Možnosti hodnotenia práce učiteľa, autoevalvácia
50 hodín