https://lp.raabeakademia.sk/wp-content/themes/resqltheme/resql
RESQL | nástroj na riešenie problémov so šikanovaním – rovesníckym násilím v škole Školský panel

Šikanovanie ničí fyzické aj psychické zdravie detí!

Môžete tomu zabrániť

Zistite, ako funguje RESQL Šikanovanie ničí fyzické aj psychické zdravie študentov!

Čo je šikanovanie?

Šikanovanie v škole je agresívne správanie:

  • voči osobe v slabšom postavení
  • s úmyslom jej ublížiť
  • opakujúce sa
  • za účasti svedkov

Čo ťa nezabije, to ťa posilní?

Tento mýtus má nebezpečné následky. Mnoho dospelých (vrátane pedagógov a psychológov) verí, že šikanovanie deti otužuje a učí ich, ako sa vyrovnať v skupine.

Výskumy však ukazujú opak – skúsenosti so šikanovaním vedú k zhoršeniu fyzického a duševného zdravia v školskom živote a neskôr v dospelosti. Dlhodobá nevyhnutnosť fungovať v nepriateľskom školskom prostredí spúšťa fyziologické a neurofyziologické procesy, ktoré spôsobujú fyzické a duševné zdravotné problémy nielen u obetí, ale aj u páchateľov a svedkov šikanovania.

My, dospelí, môžeme zastaviť cyklus násilia!

Keďže žiaci nedokážu zmeniť zložitú štruktúru vzťahov s rovesníkmi, učitelia by sa mali stať ich prvými, ktorí zasahujú. Výskumy ukazujú, že „učitelia, ktorí majú skúsenosti s rozpoznávaním a riešením šikanovania, vidia viac a zasahujú efektívnejšie.“ * Nepremárnime túto príležitosť!

Dôsledky šikanovania, ktoré sa môžu vyskytnúť v škole a v dospelosti:

  • problémy s učením a vzťahmi s rovesníkmi
  • silný, dlhodobý stres
  • depresia, samovražedné myšlienky a pokusy
  • poruchy príjmu potravy, zvýšené riziko cukrovky a srdcových chorôb
  • generalizovaná, sociálna, panická úzkosť
  • zneužívanie psychoaktívnych látok
  • problémy vo vzťahoch a intímnych vzťahoch
  • poruchy vnímania tela
  • skorý začiatok pohlavného styku, nechcené tehotenstvo

Dôsledky šikanovania, ktoré sa môžu vyskytnúť v škole aj v dospelosti.

Šikanovanie má mnoho mien

Šikanovanie nie je len fyzické násilie. Na základe výskumu, pozorovaní a rozhovorov so žiakmi a učiteľmi výskumníci identifikovali najčastejšie typy rovesníckeho násilia v školách:

Šikanovanie vo vzťahoch
Vzťahové šikanovanie

Vyskytuje sa najčastejšie, je najmenej hlásené a má najzávažnejšie následky. Zahŕňa nadávky, zosmiešňovanie, izoláciu, ignorovanie, umlčovanie, šírenie klebiet, obracanie sa proti skupine a iné činy, ktoré vedú k vylúčeniu, strate popularity a odmietnutiu skupinou.

Sexuálne šikanovanie
Sexuálne šikanovanie

Nežiadúce sexuálne správanie: vyzliekanie oblečenia, trenie, šteklenie, strkanie sa do úzkych priechodov, posielanie vulgárnych správ.

Elektronické šikanovanie
Elektronické šikanovanie

Ponižovanie, zosmiešňovanie, zastrašovanie prostredníctvom komunikačných technológií: zverejňovanie príspevkov, komentárov, fotografií a videí na sociálnych sieťach, okamžité správy, e-maily a textové správy.

Materiálna šikana
Materiálne šikanovanie

Krádež, skrývanie a ničenie vecí, vydieranie peňazí, používanie cudzieho majetku bez povolenia.

Fyzické šikanovanie
Fyzické šikanovanie

Akékoľvek použitie fyzickej sily: bitie, kopanie, ťahanie, tlačenie, zamykanie na toalete alebo v inej miestnosti, držanie, podrazenie, šťuchanie.

Šikanovanie sa týka každého z nás! Akú rolu hráš ty?

V 80 % prípadov šikanovania sú prítomní rovesníci – publikum. Ich postoje a činy môžu šikanovanie iniciovať, zastaviť alebo ho udržiavať. Preto je nevyhnutné rozpoznať a oceniť úlohu rovesníkov v prípadoch šikanovania.

Prehrať video
Obeť

Obeť

Šikanovanie ovplyvňuje celú triedu a dokonca aj školskú komunitu – nielen agresora a obeť, ale aj svedkov, podporovateľov, obrancov a „nepriateľov“. Pozrite sa, aké ťažké je zažiť násilie. Žiadne dieťa ani dospievajúci by ho nemali znášať.

Ako zastaviť tento cyklus? Systém RESQL vás krok za krokom prevedie celou implementačnou cestou.

Koľko žiakov zažíva šikanovanie aspoň niekoľkokrát za mesiac?

Študenti a formy šikanovania

Šikanovanie v triede sťažuje prácu učiteľom

Ak je atmosféra v triede plná strachu a hrozieb, študenti sa namiesto učenia zameriavajú na vyhľadávanie a vyhýbanie sa hrozbám. V dôsledku toho sa znižuje ich koncentrácia, čo znižuje pohodlie a efektívnosť učiteľa.

Implementácia systému RESQL v škole prináša učiteľom hmatateľné výhody:

benefit v triede 1

Zlepšenie vzťahov so žiakmi
Pozitívny vzťah medzi žiakmi a učiteľmi znižuje výskyt agresívneho správania. Učiteľ, ktorý kladie dôraz na spoluprácu namiesto súťaživosti, znižuje riziko vzniku silnej vertikálnej hierarchie, ktorá podporuje šikanovanie.

benefit v triede 2

Lepšia atmosféra v triede
Schopnosť odhaliť a riešiť šikanovanie umožňuje žiakom cítiť sa uvoľnenejšie, čo zlepšuje ich pohodu, prácu v skupinách a dochádzku tých, ktorí sa kvôli skúsenostiam so šikanovaním vyhýbajú škole.

benefit v triede 3

Lepšie akademické výsledky
Výsledky šikanovaných detí v matematike a prírodných vedách boli takmer trikrát nižšie (!) ako u nešikanovaných žiakov. Inými slovami, deti s nižšími výsledkami boli trikrát náchylnejšie na šikanovanie. Prelomenie tohto cyklu je kľúčové pre zlepšenie akademických výsledkov.

benefit v triede 4

Väčšie vzdelávacie kompetencie
Učitelia dostávajú intervenčné scenáre a školenia, aby lepšie zvládali problémy so správaním vo svojej triede. Učia sa riadiť dynamiku triedy a učia žiakov, ako rozpoznať šikanovanie a požiadať o pomoc.

benefit v triede 5

Psychologická podpora v ťažkých situáciách
Ak máte pocit, že je vaša situácia zložitá, alebo potrebujete radu krízového psychológa, iného intervencionistu alebo právnika v oblasti vzdelávania, sme tu, aby sme vám pomohli vyriešiť obzvlášť zložité prípady a zabezpečiť psychickú pohodu, ktorú v práci potrebujete.
Objednať RESQL

Čo hovoria žiaci, ktorí zažili šikanovanie?

Janko
Peter

Na základnej škole neprešiel deň bez nejakých doberaní a zlomyseľných vtipov. Nenávidel som školu. Nechápem, prečo som to nepovedal učiteľom. Teraz si myslím, že som si asi myslel, že je to normálne a že je to moja chyba.

V tretej triede som v turistickom krúžku stretol pár skvelých ľudí. Chodil som liezť po skalách, medzi kamarátmi  som si začal uvedomovať, že som v poriadku, začal som v triede viac bojovať, bránil som sa. Do konca tretej triedy sa všetko vrátilo do normálu a na strednej škole to bolo, akoby sa nič nestalo.

Mám takú zvláštnu myšlienku, že nechcem mať deti, aby sa im v škole nestalo to isté.

Romana
Romana

Bola som nová v tretej triede. Učiteľka hovorievala: „Vidíš, Romana tak krásne číta a ty nie.“ Stala som sa šprtkou; nikto ma nemal rád. Tiež sa mi smiali a nazývali ma tučnou. Povedala som to učiteľke, ale nepomohlo to. Povedala: „Neboj sa, bude to v poriadku.“ Keď mi v piatej triede podpálili vlasy, učitelia si konečne uvedomili násilie v triede. Najhoršie bolo, keď ma opustila moja posledná kamarátka a začala si zo mňa robiť srandu spolu s ostatnými. Vtedy som prvýkrát povedala učiteľovi, čo sa mi stalo.

Teraz študujem na Akadémii výtvarných umení a niekedy mám taký pocit, že keď sa pridám do novej skupiny, trochu sa bojím, že sa to možno zopakuje.

Katka
Katka

Počas leta po prvom ročníku na strednej škole som stretla spolužiaka Sama, a skvele sme sa rozprávali. Párkrát sme išli do kina a na pizzu. Ale nemala som žiadne vážne plány; zostali sme len kamaráti. Keď som sa vrátila do školy, ostatní sa mi začali vyhýbať. Zuza mi ukázala, že moja spolužiačka napísala v skupine, že som jej ukradla Sama, spala s ním a potom som ho nechala.

Nikto nechcel prísť na moju narodeninovú oslavu a párkrát som dostala aj nejaké anonymné smsky. Dokonca aj Samo sa tváril, že ma nepozná. Zuza bola jediná, ktorá mi zostala, a aj ona tým v kolektíve trpela. Povedala som to rodičom a oni išli za učiteľkou. Ona to ignorovala. Na jar sa ma učiteľ matematiky spýtal, či je všetko v poriadku, a ja som sa od stresu a bezmocnosti rozplakala. Rozprával sa so mnou a sľúbil, že sa mi pokúsi pomôcť.

Najdôležitejšie je, že mi povedal, že je to vážna vec, nie že by som si len namýšľala. A niečo sa začalo diať. Psychologička bola na rodičovskom stretnutí a rozprávala sa s rodičmi o situácii v triede. Bola aj na hodine a boli tam workshopy, ktoré boli vlastne celkom fajn. Zuza mi povedala, že psychologička sa s každým rozpráva individuálne. Samo sa mi ospravedlnil a tiež niekoľko ďalších dievčat.

Teraz som vo štvrtej triede a stále si pamätám tie mesiace, keď som takmer vracala, keď som musela ísť do školy. Vážne, stále sa trochu bojím, že sa to vráti, ale som ostražitá.