EDUKÁCIA RÓMSKYCH
DETÍ/ŽIAKOV ZO SOCIÁLNE
ZNEVÝHODNENÉHO
PROSTREDIA

Typ vzdelávania

Inovačné vzdelávanie

Typ inštitúcie

Materská škola

Základná škola a GOŠ

Určené pre

Učiteľ MŠ

Učiteľ 1. stupňa ZŠ

Učiteľ 2. stupňa ZŠ

Pedagogický asistent / Vychovávateľ

Špeciálny pedagóg / Školský špeciálny pedagóg

Psychológ / Školský psychológ

Logopéd / Školský logopéd / Liečebný pedagóg

PaedDr. Veronika Kušnírová, PhD.

Autorka je odbornou asistentkou na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky sociálne znevýhodnených skupín Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku, kde viacero rokov vyučovala predmet Aktuálne trendy v sociálno-edukačnej práci s rómskymi žiakmi. Venuje sa otázkam tvorby a podpory inklúzie na školách i v rámci inštitúcií výchovy vo voľnom čase. Realizovala viaceré výskumy zamerané na odhaľovanie problémov a bariér inklúzie, názorov učiteľov na inklúziu a na odporúčania pre jej podporu v inštitúciách pre výchovu vo voľnom čase. Jej výskumné a profesionálne záujmy zahŕňajú aj témy výchovy vo voľnom čase. Vyštudovala učiteľstvo pedagogiky a dejepisu na Prešovskej univerzite v Prešove, kde absolvovala aj doktorandské štúdium v odbore pedagogika. Tiež má vyštudované učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. Zároveň je aj školiteľkou v rámci neformálneho vzdelávania vo viacerých témach. Podieľala sa na príprave a realizácii činností v detských táboroch, kde na dobrovoľníckej báze pracovala ako animátorka, vedúca skupiny. Má dlhoročné skúsenosti s prácou s mladými ľuďmi, viedla a organizovala Alfa kurzy pre mladých, náboženský formačný program založený na princípoch peer programov, spoluorganizovala veľké regionálne stretnutia pre mládež i ďalšie rozmanité podujatia a programy, pričom pôsobila aj ako koordinátorka činnosti dobrovoľníkov.

Vzdelávací program inovačného vzdelávania je zameraný na problematiku vzdelávania rómskych detí a žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia. Zameranie inovačného vzdelávania je v súlade so Stratégiou inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030 (dokument prijatý vládou SR).

Vzdelávací program inovačného vzdelávania je zameraný na problematiku vzdelávania rómskych detí a žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia. Zameranie inovačného vzdelávania je v súlade so Stratégiou inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní do roku 2030 (dokument prijatý vládou SR).

Obsah vzdelávania:

Vzdelávací program prebieha dištančne, obsahuje učebné texty a prezentácie v desiatich lekciách, komentované prezentácie a dištančné úlohy. Program obsahuje aj skúsenosti z praxe, rady a odporúčania pre pracovníkov s rómskymi deťmi a žiakmi.

  1. Dejiny a špecifická Rómov
  2. Výchova v rómskych rodinách z marginalizovaných komunít
  3. Dieťa a žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia a sociokultúrny hendikep
  4. Možnosti eliminácie problémov rómskych detí a žiakov na úrovni triedy
  5. Možnosti eliminácie problémov rómskych detí a žiakov na úrovni školy
  6. Individualizovaný (diferencovaný) prístup vo vzdelávaní
  7. Aktivizujúce metódy v edukácii detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
  8. Inkluzívne vzdelávanie
  9. Spolupráca školy s rodinou, komunitou
  10. Rady a tipy pre pedagógov
Rozsah vzdelávania:

50 hodín